برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1385 , دوره  8 , شماره  2 ; از صفحه 16 تا صفحه 20 .
 
عنوان مقاله: 

يادگيري بر پايه حل مساله يا سخنراني: تجربه يك شيوه جديد آموزش «پرستاري كودكان» به دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شهرکرد، رحمتیه، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: بر اساس شواهد موجود، آموزش بر پايه حل مساله (Problem Based Learning=PBL) يکي از موفق ترين متدها در رسيدن به اهداف آموزش عالي مي باشد. اما متاسفانه اين روش به دليل صرف وقت زياد و تعداد زياد دانشجويان كلاس در تدريس درس تخصصي پرستاري مورد استقبال قرار نگرفته است. در اين مطالعه با ايجاد تغييراتي در روش PBL استاندارد با هدف بالا بردن قابليت اجرا و ميزان تاثير آن در يادگيري دانشجويان در مقايسه با روش سخنراني (Lecture Based Learning=LBL) مورد بررسي قرار گرفته است.
روش بررسي: پژوهش حاضر، يك مطالعه نيمه تجربي دو گروهي و يك مرحله اي است كه طي آن دو گروه 30 نفري از دانشجويان پرستاري كه واحد پرستاري را اخذ نموده بودند، به طور تصادفي به گروه هاي آزمون و كنترل تقسيم بندي شدند. پس از اطمينان از يكسان بودن رفتار ورودي دانشجويان، گروه آزمون تحت آموزش به روش PBL تعديل شده و گروه كنترل تحت آموزش به روش سخنراني قرار گرفتند. در پايان ترم امتحان مشابهي، محتوي سوالات چهار گزينه اي از هر دو گروه به عمل آمد و نتايج با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار استنباطي و توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد كه ميانگين نمرات آزمون نهايي دانشجويان تحت آموزش به روش 15.5±1.6 PBL و در دانشجويان آموزش ديده به روش سخنراني 12.6±1.7بود (P<0.05).
نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش ها نشان داد که روش PBL تعديل شده در يادگيري دانشجويان در مقايسه با روش سخنراني تاثير بيشتري دارد. لذا توصيه مي شود از اين روش در تدريس دروس تخصصي پرستاري استفاده گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آیین، ف.، و نوریان، ک. (1385). یادگیری بر پایه حل مساله یا سخنرانی: تجربه یک شیوه جدید آموزش «پرستاری کودکان» به دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences), 8(2), 16-20. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49684



Vancouver : کپی

آیین فرشته، نوریان کبری. یادگیری بر پایه حل مساله یا سخنرانی: تجربه یک شیوه جدید آموزش «پرستاری کودکان» به دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences). 1385 [cited 2021September19];8(2):16-20. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49684



IEEE : کپی

آیین، ف.، نوریان، ک.، 1385. یادگیری بر پایه حل مساله یا سخنرانی: تجربه یک شیوه جدید آموزش «پرستاری کودکان» به دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences), [online] 8(2), pp.16-20. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49684.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 225 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی