برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1398 , دوره  9 , شماره  3 ; از صفحه 25 تا صفحه 60 .
 
عنوان مقاله: 

تبيين رابطه بين خلاقيت و سازگاري تحصيلي دانش آموزان با ميانجي گري انگيزش تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد تهران مرکزي، تهران، ايران
 
چکیده: 
زمينه: انسان توانايي هاي مختلفي دارد. يکي از اين توانائي ها خلاقيت است. حل مسئله و خلاقيت در بالاترين سطح فعاليت هاي شناختي انسان قرار دارند و از ارزشمندترين غايت هاي پرورشي و اهداف آموزشي به حساب مي آيند. خلاقيت يکي از مهم ترين عواملي است که با سازگاري تحصيلي رابطه دارد و به معناي وحدت بخشيدن به همه کارهاي انسان است و بي ترديد هدف عمده نهادهاي آموزشي و پرورشي ايجاد توانائي حل مسئله و خلاقيت در دانش آموزان است. هدف: هدف از پژوهش حاضر تبيين رابطه بين خلاقيت و سازگاري تحصيلي دانش آموزان با ميانجي گري انگيزش تحصيلي بود. روش: به منظور نيل به هدف پژوهش 542 نفر از دانش آموزان که از آن تعداد 268 نفر دختر و 274 نفر پسر در دبيرستان هاي شهرستان رباط کريم در سال تحصيلي 96-97 مشغول به تحصيل بودند؛ انتخاب شدند. روش نمونه گيري به شيوه تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد. شرکت کنندگان 268 دختر و 274 پسر، پرسشنامه هاي، خلاقيت عابدي (1372)، سازگاري تحصيلي بيکروسرياک (1989)، انگيزش تحصيلي والرند و همکاران (1992) را تکميل کردند. روش تحقيق از نوع توصيفي-همبستگي و از لحاظ تحليلي از نوع معادلات ساختاري بود و به منظور تجزيه و تحليل داده ها از مدل يابي معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزار Amos استفاده شد. نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش نشان داد، مدل ساختاري رابطه خلاقيت و سازگاري تحصيلي با ميانجي گري انگيزش تحصيلي با داده هاي گرد آوري شده برازش داشت. اثر مستقيم خلاقيت بر سازگاري تحصيلي معنادار بود. در اثر غير مستقيم خلاقيت و انگيزش تحصيلي و ابعاد آن، خلاقيت با سازگاري تحصيلي رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنين رابطه انگيزش دروني و بي انگيزگي با سازگاري تحصيلي معناداربود ولي رابطه انگيزش تحصيلي بيروني با سازگاري تحصيلي غيرمعنادار بود. رابطه بي انگيزگي معنادار ولي منفي بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

همرنگ، ح.، و قنبری پناه، ا.، و ابوالمعالی الحسینی، خ.، و سپاه منصور، م. (1398). تبیین رابطه بین خلاقیت و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری انگیزش تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 9(3 ), 25-60. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=495679



Vancouver : کپی

همرنگ حمید، قنبری پناه افسانه، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، سپاه منصور مژگان. تبیین رابطه بین خلاقیت و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری انگیزش تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1398 [cited 2022January17];9(3 ):25-60. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=495679



IEEE : کپی

همرنگ، ح.، قنبری پناه، ا.، ابوالمعالی الحسینی، خ.، سپاه منصور، م.، 1398. تبیین رابطه بین خلاقیت و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری انگیزش تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, [online] 9(3 ), pp.25-60. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=495679.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 186 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی