برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارايه مدل تخصيص ترافيک به شبكه حمل و نقل شهري و حل آن با استفاده از الگوريتم ژنتيک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

در اين مقاله يك مدل جديد رياضي دو سطحي، با زمان گسسته ارايه شده است كه اين مدل پيشنهادي، مساله تخصيص ترافيك را بصورت پويا مدلسازي مي نمايد. اين مدل از نوع برنامه ريزي آرماني غيرخطي آميخته با اعداد صحيح است كه از نظر جايگاه، در دسته مسايل تخصيص بهينه ترافيك قرار دارد. با توجه به اينكه حل اين قبيل مسايل در دسته مسايل NP-Hard قرار دارد و اغلب آنها از نظر پيچيدگي زماني، رفتار چند جمله اي ندارند، لذا در اين مقاله علاوه بر استفاده از يك الگوريتم قطعي در حل مساله موجود براي دسترسي به يك شاخص قطعي براي مقايسه، يك الگوريتم ژنتيك خاص نيز طراحي شد و مدل پيشنهادي با آن حل گرديد. اين الگوريتم علاوه بر كنترل محدوديتها در فضاي تصميم گيري و اصلاح اعضاي نسل، سبب بهبود فرآيند تكامل گرديده و مساله را با سرعت قابل قبولي حل مي نمايد. نتايج حل آن با نتايج حل الگورتم دقيق مبتني بر گراديان تقليل يافته عمومي مورد مقايسه و تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه حل مدل پيشنهادي با الگوريتم GRG و الگوريتم ژنتيك از نظر مقدار تابع هدف آرماني اختلاف زيادي ندارند. همچنين حل مدل پيشنهادي با الگوريتم ژنتيك، با تعداد زيادي از نمونه ها نشان داد كه زمان حل مدل با الگوريتم ژنتيك با اندازه جمعيت ([m] ≤30) و تعداد نسل ([gen] ≤300) كمتر از الگوريتم GRG مي باشد. با افزايش تعداد نسل ها و اندازه جمعيت از مقادير فوق، استفاده از الگوريتم ژنتيك موازي كارآتر خواهد بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 335
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی