برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش مهارت هاي مديريت رفتار به مادران بر کاهش نشانه هاي اختلال نقص توجه و بيش فعالي کودکان آن ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسي باليني، دانشگاه آزاد کرج، ايران
 
چکیده: 
هدف: هدف پژوهش تعيين ميزان اثربخشي آموزش مهارت هاي مديريت رفتار به مادران بر کاهش نشانه هاي اختلال نقص توجه و بيش فعالي کودکان شان بود. روش: روش مطالعه شبه آزمايشي با گروه گواه و طرح پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري 2 ماهه بود. جامعه آماري 82 نفر از مادران کودکان 9 تا 11 ساله بود که در طي سال هاي 93-92 به همراه کودک دچار اختلال نقص توجه و بيش فعالي خود به دفتر مشاوره ي نويسنده مسئول مراجعه کرده بودند و از سوي روان شناس و روانپزشک، اختلال کودک آن ها نقص توجه و بيش فعالي تشخيص داده شده بود. از ميان مادران، 30 مادر که شرايط ورود به اين پژوهش را داشتند به صورت تصادفي ساده انتخاب و پس از همتاسازي به گروه آزمايشي و گواه تقسيم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضي کودک گادو و اسپرافکين (1995) و برنامه مديريت رفتاري به والدين بارکلي (2005) بود که در 9 جلسه، هر جلسه 90 دقيقه و هفته اي يک بار به مادران گروه آزمايش آموزش داده شد. براي تحليل داده ها از تحليل واريانس مختلط تکرار سنجش استفاده شد. يافته ها: نتايج نشان داد نشانه هاي بيش فعالي، تکانشگري و نقص توجه کودکانِ مادران آموزش ديده، در مقايسه با گروه گواه و پيش آزمون کاهش يافته و اين نتايج در دوره پيگيري 2 ماهه نيز پايدار مانده است. نتيجه گيري: مي توان برنامه مهارت هاي مديريتي مادران را روش موثري و مفيدي جهت کاهش نشانه هاي اختلال نقص توجه، تکانشگري و بيش فعالي کودکان دچار اين اختلال دانست.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دانش، ع.، و حکیمی، ز.، و شمشیری، م.، و سلیمی نیا، ن. (1394). اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکان آن ها. روان شناسی کاربردی, 9(2 (پیاپی 34) ), 25-41. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493234



Vancouver : کپی

دانش عصمت، حکیمی زهرا، شمشیری مینا، سلیمی نیا نرگس. اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکان آن ها. روان شناسی کاربردی. 1394 [cited 2022January19];9(2 (پیاپی 34) ):25-41. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493234



IEEE : کپی

دانش، ع.، حکیمی، ز.، شمشیری، م.، سلیمی نیا، ن.، 1394. اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت رفتار به مادران بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکان آن ها. روان شناسی کاربردی, [online] 9(2 (پیاپی 34) ), pp.25-41. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493234.



 

 
بازدید یکساله 130 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی