برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1398 , دوره  5 , شماره  20 ; از صفحه 12 تا صفحه 25 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي خوانايي و قابليت فهم کتاب جغرافياي کاربردي(3) پايه دوازدهم رشته انساني با استفاده از شاخص هاي فلش، فراي و گانينگ

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فرهنگيان، ايران
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف تحليل محتوايي کتاب جديد التاليف جغرافياي(3)کاربردي پايه دوازدهم انساني( چاپ اول 97)وبررسي قابليت درک وفهم آن توسط دانش آموزان براساس سه شاخص خوانايي سنجي فلش، فراي وگانينگ انجام گرفته است. تحليل محتوا با رويکرد سنجش خوانايي يکي از شيوه هاي ارزشيابي قابليت فهم پيام هاي متني است. اين مطالعه در پي دستيابي به اين مهم بود که کتاب نام برده از نظر اصول برنامه ريزي محتوايي، تا چه ميزان با فرمول هاي خوانايي سنجي مذکور مطابقت دارد. جامعه آماري، محتواي کتاب جغرافياي کاربردي (3)پايه دوازدهم انساني بودکه سه نمونه صد کلمه اي از اول، وسط وآخر کتاب انتخاب شد. نتايج پژوهش نشان داد که ميزان خوانايي منبع مورد نظر با توجه به تکنيک فلش وگانينگ با سطح پايه دوازدهم و کمي بالاترتناسب دارد اما براساس روش فراي سطح خوانايي اين کتاب درسطح اوايل دانشگاه است. فرايند تنظيم مطالب از نظر تعداد جملات در بخش هاي ابتدايي وسط وانتهايي نشاندهنده اين است که اصل ساده به دشواري مطالب با توجه به تکنيک هاي خوانايي سنجي فلش وفراي رعايت نشده ومحتواي متن کتاب از سطح دشوار به ساده پيش مي رود ولي مطابق با شاخص گانينگ همگي جملات در سطح خيلي ساده قرار ميگيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یوسفی، م.، و اله کرم تاجدی، پ.، و صالحی، م. (1398). ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم کتاب جغرافیای کاربردی(3) پایه دوازدهم رشته انسانی با استفاده از شاخص های فلش, فرای و گانینگ. آموزش پژوهی, 5(20 ), 12-25. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493167



Vancouver : کپی

یوسفی محمدجواد، اله کرم تاجدی پروین، صالحی محمدرضا. ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم کتاب جغرافیای کاربردی(3) پایه دوازدهم رشته انسانی با استفاده از شاخص های فلش, فرای و گانینگ. آموزش پژوهی. 1398 [cited 2021December04];5(20 ):12-25. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493167



IEEE : کپی

یوسفی، م.، اله کرم تاجدی، پ.، صالحی، م.، 1398. ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم کتاب جغرافیای کاربردی(3) پایه دوازدهم رشته انسانی با استفاده از شاخص های فلش, فرای و گانینگ. آموزش پژوهی, [online] 5(20 ), pp.12-25. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493167.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 299 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی