برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نظريه سازنده گرايي اجتماعي و دلالتهاي آن براي فرايند يادگيري و تدريس

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه فرهنگيان، تهران، ايران
 
چکیده: 
يکي از رويکردها در آموزش نوين استفاده از نظريه هاي جديد يادگيري در تدريس مي باشد. نظريه پردازان يادگيري نظريه هاي گوناگوني ارائه نموده اند. يکي از جديدترين آنها نظريه سازنده گرايي است که يک تغيير پارادايم در معرفت شناسي و نظريه هاي يادگيري قلمداد مي شود. طبق اين ديدگاه فلسفي – روان شناختي، واقعيت و معني به طور فعال توسط خود افراد و در ذهن آنها ساخته مي شود، و افراد بيشتر آنچه را که ياد مي گيرند، خود مي سازند. اصول اساسي سازنده گرايي به نظريه هاي يادگيري جان ديويي، ژان پياژه و جروم برونر، و ويگوتسکي بر مي گردد. يکي از بانفوذ ترين نظريه هاي سازنده گرا که توسط ويگوتسکي ارائه شده است، سازنده گرايي اجتماعي است. امروزه سازنده گرايي به عنوان يک نيروي با نفوذ و قوي در اصلاح فرايند ياددهي-يادگيري مطرح است. هدف اين مقاله تشريح دلالت هاي اين نظريه براي تدريس و يادگيري بود. در اين راستا پس از مرور مباني نظري پژوهش، نظريه يادگيري سازنده گرايي اجتماعي بررسي و تشريح شد. يافته نشان داد، اين نظريه دلالتهاي زيادي براي تدريس يادگيرنده – محور دارد. در نتيجه ويژگيهاي کلاس درس سازنده نگر، راهبرد هاي تدريس مبتني برآن، نقش معلمان و دانش آموزان درآن مشخص گرديد. نتايج نشان داد اين نظريه مزاياي بالايي داشته و براي همه جنبه هاي زندگي آموزشگاهي، فرصتهايي فراهم مي کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فتحی، م. (1398). نظریه سازنده گرایی اجتماعی و دلالتهای آن برای فرایند یادگیری و تدریس. پویش در آموزش علوم انسانی, 4(15 ), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493166



Vancouver : کپی

فتحی محمدرضا. نظریه سازنده گرایی اجتماعی و دلالتهای آن برای فرایند یادگیری و تدریس. پویش در آموزش علوم انسانی. 1398 [cited 2021November27];4(15 ):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493166



IEEE : کپی

فتحی، م.، 1398. نظریه سازنده گرایی اجتماعی و دلالتهای آن برای فرایند یادگیری و تدریس. پویش در آموزش علوم انسانی, [online] 4(15 ), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493166.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 4643 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی