نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش تحمل بلاتکليفي به شيوه ي شناختي رفتاري بر اختلال اضطراب فراگير

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
چکیده: 
هدف: هدف پژوهش تعيين اثربخشي آموزش تحمل بلاتکليفي به شيوه شناختي رفتاري داگاس (2007) بر نگراني و عدم تحمل بلاتکليفي افراد دچار اختلال اضطراب فراگير بود. روش: روش پژوهش نيمه آزمايشي با پيش آزمون، پس آزمون و گروه گواه و جامعه آماري مراجعان دچار اختلال اضطراب فراگير به کلينيک اخوان تهران در سال 1392 به تعداد 48 بيمار بود. 18 نفر که به-طورخالص اين اختلال را داشتند با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس هدفمند و مصاحبه ساختاريافته باليني فرست، اسپيتزر، گيبون و ويليامز (1996) انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه برابر آزمايش و گواه قرار گرفتند و در مرحله پيش از درمان، پايان درمان و مرحله ي پيگيري دو ماهه به پرسش نامه نگراني ايالت پنسيلوانيا مير، ميلر، متزگر و بورکووک (1990) و مقياس عدم تحمل بلاتکليفي فريستون، ريوما، ليتارت، داگاس و لاداسر (1994) پاسخ دادند. برنامه آموزش تحمل بلاتکليفي در مورد گروه آزمايش به مدت 9 جلسه هفتگي، 90 دقيقه اي به کار گرفته شد. يافته ها: نتايج نشان داد که ميانگين مؤلفه هاي نگراني و عدم تحمل بلاتکليفي در گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه در پس آزمون و پيگيري به طور معني داري کاهش پيدا کرده است. نتيجه گيري: آموزش تحمل بلاتکليفي به شيوه درمان شناختي رفتاري داگاس شيوه ي مؤثر و کارا براي درمان افرد دچار اختلال اضطراب فراگير است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

موسوی نیا، ر.، و گلزاری، م.، و برجعلی، ا. (1393). اثربخشی آموزش تحمل بلاتکلیفی به شیوه ی شناختی رفتاری بر اختلال اضطراب فراگیر. روان شناسی کاربردی, 8(3 (پیاپی 31) ), 7-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493153



Vancouver : کپی

موسوی نیا رویا، گلزاری محمود، برجعلی احمد. اثربخشی آموزش تحمل بلاتکلیفی به شیوه ی شناختی رفتاری بر اختلال اضطراب فراگیر. روان شناسی کاربردی. 1393 [cited 2022May23];8(3 (پیاپی 31) ):7-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493153



IEEE : کپی

موسوی نیا، ر.، گلزاری، م.، برجعلی، ا.، 1393. اثربخشی آموزش تحمل بلاتکلیفی به شیوه ی شناختی رفتاری بر اختلال اضطراب فراگیر. روان شناسی کاربردی, [online] 8(3 (پیاپی 31) ), pp.7-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=493153.



 

 
بازدید یکساله 127 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی