برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  32 , شماره  3 ; از صفحه 237 تا صفحه 246 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي رقابت افقي و عمودي در سنجش ساختار بازار: مطالعه موردي بازار محصولات لبني در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شيراز
 
چکیده: 
در مطالعات ساختار بازار عمدتاً ساختار افقي براي يک محصول مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در حالي که رفتار غيررقابتي در بازار لزوماً در ارتباط با رفتار افقي نيست و ساختار افقي تنها بخشي از قدرت بازاري را نشان مي دهد. در حقيقت آنچه که به عنوان قدرت بازاري از آن ياد مي شود حاصل مجموع رقابت هاي افقي و عمودي در سطوح مختلف بازار است. بنابراين هدف از اين مطالعه بررسي ساختار افقي و عمودي در بازار فراوده هاي لبني شامل شير، ماست و پنير پاستوريزه با استفاده از شاخص لرنر و الگوي چانه زني انحصار دو جانبه است. براي اين منظور داده هاي مورد نياز در دوره زماني 1370 تا 1391 به کار گرفته شد و نتايج نشان داد که ساختار افقي بازار اين سه محصول از حالت رقابتي فاصله داشته و توليدکنندگان قادر هستند قيمت اين محصولات را بالاتر از هزينه نهايي توليد قرار دهند. همچنين نتايج الگوي چانه زني نشان دهنده قدرت چانه زني بالاتر فراوري کنندگان در شکل گيري قيمت اين محصولات است به نحوي که بطور متوسط تقريب به 70 درصد از منافع ناشي از مبادله فرآورده هاي لبني متعلق به فرآوري کنندگان و 30 درصد از آن سهم مصرف کنندگان است. در اين راستا، تشکيل سازمان هاي مستقل دولتي و يا غيردولتي در حمايت از مصرف کنندگان و مطالعه راهکارهاي مناسب براي عملياتي کردن قوانين موجود در حمايت از مصرف کنندگان پيشنهاد مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شکوهی، ز.، و چیذری، ا.، و امیری، م. (1397). ارزیابی رقابت افقی و عمودی در سنجش ساختار بازار: مطالعه موردی بازار محصولات لبنی در ایران. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی), 32(3 ), 237-246. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=492474



Vancouver : کپی

شکوهی زینب، چیذری امیرحسین، امیری مهدی. ارزیابی رقابت افقی و عمودی در سنجش ساختار بازار: مطالعه موردی بازار محصولات لبنی در ایران. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی). 1397 [cited 2021September26];32(3 ):237-246. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=492474



IEEE : کپی

شکوهی، ز.، چیذری، ا.، امیری، م.، 1397. ارزیابی رقابت افقی و عمودی در سنجش ساختار بازار: مطالعه موردی بازار محصولات لبنی در ایران. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی), [online] 32(3 ), pp.237-246. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=492474.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 123 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی