نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تأثير تبليغات سياسي منفي بر رفتار رأي دهي و مشارکت انتخاباتي (مطالعه موردي: دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در تهران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مديريت موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي، وابسته به رياست جمهوري، تهران، جمهوري اسلامي ايران
 
چکیده: 
از مهم ترين کاربردهاي تبليغات سياسي منفي بسيج کردن مردم براي مشارکت در انتخابات و افزايش ميزان راي دهي در زمان انتخابات مي باشد. نامزدها و احزاب سياسي از اين نوع تبليغات براي تضعيف جايگاه رقيب استفاده مي کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير ادراک از تبليغات سياسي منفي بر ميزان مشارکت راي دهندگان در انتخابات است. جامعه آماري شامل تمامي افراد واجد شرايط راي دادن در سطح شهر تهران در دوره دهم انتخابات مجلس شوراي اسلامي است که در نهايت تعداد 455 نفر به عنوان نمونه آماري در نظر گرفته شده اند. براي تحليل داده ها و آزمون فرضيات از روش هاي همبستگي و رگرسيون سلسله مراتبي استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان داد که تبليغات سياسي منفي بر تمايل به راي دهي راي دهندگان تاثير دارد. هرچند اين تاثير در تمامي ابعاد تبليغات سياسي منفي ديده نشده است. همچنين احتمال راي دادن و مشارکت در انتخابات در مردان نسبت به زنان بيشتر است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رسولی قهرودی، م.، و علوی تبار، ع.، و زابلی، س. (1398). تأثیر تبلیغات سیاسی منفی بر رفتار رأی دهی و مشارکت انتخاباتی (مطالعه موردی: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران). دانش سیاسی, 15(2 (پیاپی 30) ), 443-464. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=491219



Vancouver : کپی

رسولی قهرودی مهدی، علوی تبار علیرضا، زابلی ساحل. تأثیر تبلیغات سیاسی منفی بر رفتار رأی دهی و مشارکت انتخاباتی (مطالعه موردی: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران). دانش سیاسی. 1398 [cited 2022August20];15(2 (پیاپی 30) ):443-464. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=491219



IEEE : کپی

رسولی قهرودی، م.، علوی تبار، ع.، زابلی، س.، 1398. تأثیر تبلیغات سیاسی منفی بر رفتار رأی دهی و مشارکت انتخاباتی (مطالعه موردی: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران). دانش سیاسی, [online] 15(2 (پیاپی 30) ), pp.443-464. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=491219.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 161 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی