برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  5 , شماره  3 ; از صفحه 126 تا صفحه 136 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تأثير مداخلات روان شناختي خانواده محور بر توانايي هاي کلامي کودکان با نشانگان داون

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد علوم و تحقيقات تهران، تهران، ايران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: کودکان با نشانگان داون به علت نارسايي در تحول مغزي و شلي عضلات در دوران اوليه تحول، در صحبت کردن و مهارت هاي کلامي داراي تأخير هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير مداخلات ­ روان­ شناختي خانواده ­ محور بر افزايش توانايي هاي کلامي کودکان دبستاني با نشانگان ­ ­ ­ داون انجام شد. روش: روش پژوهش نيمه ­ آزمايشي و از نوع پيش ­ آزمون – پس ­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماري شامل تمامي کودکان دبستاني 10 تا 11 ساله شهر تهران با نشانگان داون بودند که در سال تحصيلي 96-1395 مشغول به تحصيل بودند. از بين آنها30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و به شکل تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جاي دهي شدند. آزمودني هاي گروه آزمايش به مدت 3 ماه در 24 جلسه مداخلات روان شناختي خانواده­ محور را دريافت کردند درحالي که گروه گواه مداخله­ اي در اين زمينه دريافت نکردند. ابزار پژوهش، نسخه نوين هوش ­ آزماي تهران – استنفورد بينه (افروز و کامکاري، 1385) بود که در مرحله پيش ­ آزمون و پس ­ آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از تحليل کوواريانس چندمتغيري استفاده شد. يافته ­ ها: يافته هاي پژوهش نشان داد مداخلات روان شناختي خانواده­ محور به افزايش توانايي هاي کلامي دانش­ آموزان با نشانگان داون تحت مداخله منجر مي شود. همچنين، اين مداخلات سبب ارتقاء استدلال سيال کلامي، دانش کلامي، استدلال کمي کلامي، پردازش ديداري – فضايي کلامي، و حافظه فعال کلامي دانش آموزان با نشانگان داون مي شود (سطح معناداري 0/05). نتيجه­ گيري: بر اساس نتايج پژوهش حاضر، مداخلات روان شناختي خانواده­ ­ محور با آموزش راهبردهاي لازم به خانواده­ ها توانسته است باعث بهبود عملکرد کلامي کودکان با نشانگان داون شود. استلزام ­ هاي نتيجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

میرقائمی، ط.، و شریفی درآمدی، پ.، و افروز، غ. (1397). بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر توانایی های کلامی کودکان با نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک), 5(3 ), 126-136. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489826



Vancouver : کپی

میرقائمی طاهره السادات، شریفی درآمدی پرویز، افروز غلامعلی. بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر توانایی های کلامی کودکان با نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک). 1397 [cited 2021November28];5(3 ):126-136. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489826



IEEE : کپی

میرقائمی، ط.، شریفی درآمدی، پ.، افروز، غ.، 1397. بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر توانایی های کلامی کودکان با نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک), [online] 5(3 ), pp.126-136. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489826.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 59 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی