برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  5 , شماره  3 ; از صفحه 1 تا صفحه 10 .
 
عنوان مقاله: 

تأثير روش قصه گويي بر مهارت هاي اجتماعي کودکان مبتلا به نشانگان داون

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مشاوره، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه گيلان، رشت، ايران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: مهارت ­ هاي اجتماعي بخش مهمي از حوزه تحول فردي است که در کودکان کم­ توان ذهني با تأخير و نارسايي معناداري همراه است. هدف اين پژوهش، تعيين تأثير روش قصه­ گويي بر مهارت­ هاي اجتماعي کودکان مبتلا به نشانگان داون بود. روش: پژوهش حاضر نيمه ­ آزمايشي و از نوع پيش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 22 نفر از دانش ­ آموزان مبتلا به نشانگان داون 6 تا 8 ساله شهر رشت در سال 95-1394 بود که به شيوه نمونه ­ گيري هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايدهي شدند. براي گردآوري داده ها از مقياس مهارت­ هاي اجتماعي گرشام و اليوت (1990) استفاده شد. شرکت­ کنندگان گروه آزمايش در 8 جلسه 60 دقيقه ­ اي با روش قصه­ گويي آموزش ديدند ولي گروه گواه چنين مداخله­ اي را دريافت نکردند. براي تجزيه وتحليل داده­ ها از آزمون آماري تحليل کوواريانس استفاده شده است. يافته ­ ها: نتايج نشان داد که روش قصه ­ گويي موجب بهبود مهارت ­ هاي اجتماعي (همکاري، جرئت ­ ورزي، و خودمهارگري) کودکان مبتلا به نشانگان داون شده است (0/01>p). نتيجه ­ گيري: روش قصه ­ گويي موجب بهبود مهارت­ هاي زباني و ارتباطي همچون دقت شنيداري، افزايش درک معاني واژه­ ها، توانايي گوش دادن و صحبت کردن مي­ شود که در نتيجه مهارت هاي اجتماعي نيز به صورت مثبت تحت تأثير قرار مي­ گيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اصغری، ف.، و خوان، م.، و قاسمی جوبنه، ر. (1397). تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک), 5(3 ), 1-10. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489794



Vancouver : کپی

اصغری فرهاد، خوان محمد، قاسمی جوبنه رضا. تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک). 1397 [cited 2021December07];5(3 ):1-10. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489794



IEEE : کپی

اصغری، ف.، خوان، م.، قاسمی جوبنه، ر.، 1397. تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون. سلامت روان کودک (روان کودک), [online] 5(3 ), pp.1-10. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489794.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 113 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی