برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه ميزان رضايت دانشجويان مامايي از تدريس درس بيماريهاي زنان و ناباروري به شيوه سخنراني و آموزش توسط همتايان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مامايي، دانشگاه علوم پزشکي ياسوج، ياسوج، ايران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: آموزش و برنامه هاي آموزشي نقش انکارناپذيري در پيشرفت هر جامعه اي دارد. اين مطالعه با هدف مقايسه ميزان رضايت دانشجويان مامايي از تدريس درس بيماري هاي زنان و ناباروري به شيوه سخنراني و آموزش به وسيله همتايان انجام شد. روش بررسي: در اين پژوهش نيمه تجربي، دانشجويان کارشناسي پيوسته مامايي( 22 نفر در ترم پنجم) در سال 1396 به عنوان جامعه پژوهش بودند. اين دانشجويان به عنوان نمونه پژوهش و درس 3 واحدي بيماري هاي زنان و ناباروري به عنوان مواد آموزشي تعيين شدند. نيمي از مواد آموزشي در هشت جلسه اول، آموزش به روش تدريس به وسيله استاد، به شيوه رايج سخنراني و هشت جلسه دوم با روش همتايان تدريس شد. در پايان هر دو روش آموزشي از دانشجويان خواسته شد که پرسشنامه مربوط به رضايت از شيوه آموزش را نيز تکميل کنند. از کليه دانشجويان جهت شرکت در پژوهش رضايت نامه آگاهانه کسب شد. داده ها با استفاده از آزمون آماري تي زوجي تجزيه و تحليل شدند. يافته ها: ميانگين امتياز کلي رضايت از روش تدريس سخنراني استاد 74/9± 77/83 و رضايت از شيوه تدريس به وسيله همتايان 58/10± 36/81 بود(49/0=p). ميانگين امتياز رضايت مندي از روش سخنراني در حيطه ايجاد علاقه مندي و تشويق به مشارکت در يادگيري کمتر از روش آموزش همتايان(008/0=p)، درحيطه رعايت اصول و مقررات مربوط به تدريس بيشتر (005/0=p)، در حيطه آزمون و ارزشيابي از مطالب درسي نيز بيشتر(07/0=p) و در حيطه مناسب بودن روش تدريس و تداوم استفاده از آن با روش آموزش همتايان برابر بود. نتيجه گيري: به نظر مي رسد استفاده از روش هاي فعال آموزشي تأثير قابل توجهي در افزايش علاقه به يادگيري و ايجاد انگيزه در دانشجويان دارد، با اين حال دانشجويان روش سخنراني را در فهم بهتر مطالب و رعايت اصول و مقررات تدريس مؤثرتر مي دانند. استفاده از روش آموزش همتايان به عنوان يک روش تکميلي در آموزش پيشنهاد مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صفری، م.، و یزدان پناه، ب.، و اسلام نیک، پ. (1397). مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان. ارمغان دانش, 23(6 (پی در پی 131) ), 722-736. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489553



Vancouver : کپی

صفری میترا، یزدان پناه بهروز، اسلام نیک پروین السادات. مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان. ارمغان دانش. 1397 [cited 2021December04];23(6 (پی در پی 131) ):722-736. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489553



IEEE : کپی

صفری، م.، یزدان پناه، ب.، اسلام نیک، پ.، 1397. مقایسه میزان رضایت دانشجویان مامایی از تدریس درس بیماریهای زنان و ناباروری به شیوه سخنرانی و آموزش توسط همتایان. ارمغان دانش, [online] 23(6 (پی در پی 131) ), pp.722-736. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489553.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 71 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی