نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1396 , دوره  23 , شماره  3 ; از صفحه 99 تا صفحه 114 .
 
عنوان مقاله: 

تأملي بر برنامه درس آشنايي با معماري اسلامي از منظر فهم دانشجويان کارشناسي معماري از اين مفهوم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه هنر، تهران، ايران
 
چکیده: 
بر اساس برنامه آموزشي رشته معماري، درس آشنايي با معماري اسلامي تنها درسي است که درباره آموزش معماري اسلامي در دانشکده-هاي معماري ايران است. آشنايي با مفاهيم معماري اسلامي، درک مشخصات و کيفيات فضايي اين نوع معماري، آشنايي با اصول و مباني حاکم بر طرح بناها در اين معماري و هويت بخشيدن به طراحي معماري دانشجويان از اهداف کلي ارائه اين درس است. علي رغم اينکه اين درس بر اساس برنامه مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و به صورت مشترک براي تمام دانشجويان معماري ارائه مي شود و انتظار مي رود دانشجويان به شناخت نسبي از مفاهيم مشخص شده در برنامه دست يابند، شواهد نشان مي دهد که در اين درس درک يکساني درباره مطالب صورت نمي گيرد. بنابراين، مي توان از ميزان وفاق برنامه در دستيابي به اهداف خود در ايجاد شناخت معماري اسلامي در دانشجويان معماري پرسيد. در اين مطالعه با طي روند تحقيق تحليلي، اطلاعات مورد نياز از طريق مطالعات کتابخانه اي و پرسشنامه گردآوري شد. براي ارزيابي نهايي الگوي عملياتي تحقيق و تعيين رابطه وابستگي بين متغيرها، از روش چند متغيره الگوسازي معادله هاي ساختاري استفاده شد. نتايج نشان داد که گستردگي مباحث اشاره شده در سرفصل و تنوع مطالب مورد بحث و نبود تصويري روشن از مفهوم معماري اسلامي، از عوامل مهم در عدم فهم کامل دانشجويان از مفاهيم مورد انتظار برنامه است. بر اساس نتايج به دست آمده بازنگري در محتواي اين درس و تأکيد بر وجه تاريخي مفهوم معماري اسلامي در دوره کارشناسي معماري ضروري به نظر مي رسد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ایمانی، ن.، و بیتی، ح. (1396). تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 23(3 ), 99-114. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489239



Vancouver : کپی

ایمانی نادیه، بیتی حامد. تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1396 [cited 2022May20];23(3 ):99-114. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489239



IEEE : کپی

ایمانی، ن.، بیتی، ح.، 1396. تأملی بر برنامه درس آشنایی با معماری اسلامی از منظر فهم دانشجویان کارشناسی معماری از این مفهوم. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, [online] 23(3 ), pp.99-114. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=489239.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 443 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی