برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1397 , دوره  8 , شماره  - ; از صفحه 00 تا صفحه 00 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي مولفه هاي هوش هيجاني در دانش آموزان دبيرستاني داراي اختلال بينايي، اختلال شنوايي، تيزهوش و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
زمينه و هدف هوش هيجاني توانايي است که پيامدهاي مثبت بسياري را براي فرد به همراه داشته و بررسي و ارزيابي آن در دانش آموزان بسيار حائز اهميت است. پژوهش حاضر به منظور مقايسه مولفه هاي هوش هيجاني در دانش آموزان دبيرستاني داراي اختلال بينايي، اختلال شنوايي، تيزهوش و عادي انجام گرفت. روش بررسي در اين پژوهش علي مقايسه اي، جامعه آماري را تمامي دانش آموزان دبيرستاني دختر و پسر با اختلال بينايي، اختلال شنوايي، تيزهوش و عادي در شهر اصفهان تشکيل دادند. نمونه پژوهش شامل 120 دانش آموز بود که به صورت دردسترس انتخاب شدند. پرسشنامه هوش هيجاني بار-آن به عنوان ابزار جمع آوري داده ها به شکل انفرادي و در محل مدارس توسط آن ها تکميل شد. براي تجزيه وتحليل داده ها از تحليل واريانس چندمتغيري (MANOVA) و آزمون تعقيبي LSD استفاده شد. يافته ها بين متغيرهاي حل مسئله (0٫ 001˂ p)، شادماني (0٫ 001˂ p)، استقلال (0٫ 001˂ p)، خودشکوفايي (0٫ 003=p)، خودآگاهي هيجاني (0٫ 004=p)، واقع گرايي (0٫ 044=p)، خوش بيني (0٫ 003=p)، انعطاف پذيري (0٫ 003=p)، مسئوليت پذيري (0٫ 001˂ p) و همدلي (0٫ 030=p) در بين چهار گروه دانش آموز تفاوت معنا داري وجود داشت. همچنين، بين متغيرهاي تحمل فشار رواني (0٫ 362=p)، روابط بين فردي (0٫ 105=p)، عزت نفس (0٫ 548=p)، کنترل تکانش (0٫ 156=p) و خودابرازي (0٫ 073=p) در بين گروه ها تفاوت معنا داري مشاهده نشد. نتيجه گيري براساس نتايج پژوهش حاضر، مي توان با تدارک برنامه هاي آموزشي براي افزايش هوش هيجاني و به دنبال آن، کاهش مشکل هاي عاطفي رواني اجتماعي اين گروه ها پيشگيري کرد
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نقدی، ن.، و قاسم زاده، س.، و افروز، غ. (1397). بررسی مقایسه ای مولفه های هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی دارای اختلال بینایی, اختلال شنوایی, تیزهوش و عادی. مطالعات ناتوانی, 8(- ), 00-00. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487529



Vancouver : کپی

نقدی نیره، قاسم زاده سوگند، افروز غلامعلی. بررسی مقایسه ای مولفه های هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی دارای اختلال بینایی, اختلال شنوایی, تیزهوش و عادی. مطالعات ناتوانی. 1397 [cited 2021October27];8(- ):00-00. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487529



IEEE : کپی

نقدی، ن.، قاسم زاده، س.، افروز، غ.، 1397. بررسی مقایسه ای مولفه های هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی دارای اختلال بینایی, اختلال شنوایی, تیزهوش و عادی. مطالعات ناتوانی, [online] 8(- ), pp.00-00. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487529.



 

 
بازدید یکساله 78 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی