برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1397 , دوره  8 , شماره  - ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر اضطراب اجتماعي دانش آموزان دختر شهر کاشان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
هدف: اختلال اضطراب اجتماعي براساس ترس شديد و پايدار از عملکرد يا موقعيت هاي اجتماعي تشخيص داده مي شود (انجمن روان پزشکي آمريکا، 2013). تحقيقات نشان داده است اين اختلال شايع، پيچيده و ناتوان کننده بوده و درصورت درمان نشدن تداوم مي يابد. نوجوانان بااختلال اضطراب اجتماعي در عملکرد تحصيلي و سلامت روان آسيب مي بينند. پيامدهاي منفي اين اختلال در نوجوانان درمقايسه با کودکان و بزرگسالان بيشتر و شايع تر است؛ به طوري که تعداد زيادي از روان درماني ها براي درک و درمان اين اختلال باتوجه به شيوع و آسيب مربوط به آن و اختلال هاي رواني شديد ديگر، به وجود آمده است. درمان مبتني بر پذيرش و تعهد از درمان هاي موج سوم شناختي رفتاري و بر بافت و عملکرد روان شناختي پديده ها مبتني بر کارهاي تجربي درزمينه تاثير زبان بر رفتار است که قسمتي از نظريه چهارچوب ارتباطي را تشکيل مي دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر اضطراب اجتماعي دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان شهرستان کاشان است. روش بررسي: اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماري را دانش آموزاني تشکيل دادند که به علت اختلال اضطراب اجتماعي در مدارس شهر کاشان به مراکز مشاور مدرسه مراجعه کردند. از بين آن ها تعداد 30 دانش آموز مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي به صورت نمونه گيري هدفمند انتخاب و به طور تصادفي در گروه هاي آزمايش و کنترل تقسيم شدند. آزمودني ها در هر گروه قبل از مداخله و در پايان مداخله با پرسشنامه اضطراب اجتماعي جرابک تحت آزمون قرار گرفتند. هشت جلسه درمان به صورت گروهي بر گروه آزمايش انجام شد. يافته ها: نتايج تحليل کواريانس در مرحله پس آزمون، بهبودي معناداري را در نمرات اضطراب اجتماعي گروه آزمايش نشان داد (0٫ 001p<). نتيجه گيري: باتوجه به يافته هاي اين پژوهش، درمان مبتني بر پذيرش و تعهد براي کاهش اضطراب اجتماعي دانش آموزان دختر بااختلال اضطراب اجتماعي مقطع دبيرستان پيشنهاد مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

گلستانی فرد، ا.، و رضایی دهنوی، ص. (1397). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان. مطالعات ناتوانی, 8(- ), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487453



Vancouver : کپی

گلستانی فرد اعظم، رضایی دهنوی صدیقه. بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان. مطالعات ناتوانی. 1397 [cited 2021October16];8(- ):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487453



IEEE : کپی

گلستانی فرد، ا.، رضایی دهنوی، ص.، 1397. بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان. مطالعات ناتوانی, [online] 8(- ), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487453.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 163 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی