برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1397 , دوره  8 , شماره  - ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي فراشناختي در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان با اختلال خواندن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
هدف: عملکرد خواندن از موضوع هاي مهم يادگيري در دانش آموزان است که مي تواند در ساير جنبه ها و موضوع ها تاثيرگذار باشد. درواقع عملکرد خواندن در توانايي سليس و روان خواني و درک مطالب کتاب اهميت ويژه اي در دانش آموزان دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي فراشناختي در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان بااختلال خواندن است. روش بررسي: روش پژوهش حاضر آزمايشي از نوع طرح هاي پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش را تمامي دانش آموزان پسر بااختلال خواندن پايه هاي سوم و چهارم ابتدايي مشغول به تحصيل در سال تحصيلي 96-1395 شهر تهران تشکيل دادند. از بين آن ها، 40 دانش آموز بااختلال خواندن به روش نمونه گيري تصادفي خوشه ايچندمرحله اي، انتخاب شده و در دو گروه آزمايش و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها از چک ليست اختلال خواندن عزيزيان و عابدي و پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي بندورا 2002 و آزمون عملکرد خواندن يارمحمديان، قمراني، سيفي و ارفع 1394استفاده شد. گروه آزمايش به مدت 10 جلسه 45دقيقه اي جلسات مداخله را دريافت کرد؛ ولي در گروه کنترل هيچ مداخله اي انجام نشد. براي تجزيه وتحليل داده ها، آزمون تحليل کوواريانس چندمتغيري (MANCOVA) به کار گرفته شد. يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد آموزش راهبردهاي شناختي فراشناختي به دانش آموزان بااختلال خواندن در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدي تحصيلي آنان موثر است (0٫ 001>p). همچنين آموزش با اين روش موجب کاهش خطاهاي خواندن در پسران بااختلال خواندن شده است (0٫ 001>p). نتيجه گيري: باتوجه با يافته هاي پژوهش مي توان نتيجه گيري کرد که آموزش راهبردهاي شناختي فراشناختي در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان بااختلال خواندن تاثير دارد و مي توان از اين آموزش به عنوان روش مداخله اي موثر سود جست.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رسولی، م.، و چوبداری، ع.، و کارگر، ح.، و رستمی، ص. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی, 8(- ), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487441



Vancouver : کپی

رسولی مهدی، چوبداری عسگر، کارگر حمید، رستمی صدیقه. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی. 1397 [cited 2021December06];8(- ):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487441



IEEE : کپی

رسولی، م.، چوبداری، ع.، کارگر، ح.، رستمی، ص.، 1397. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی, [online] 8(- ), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487441.



 

 
بازدید یکساله 318 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی