برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1397 , دوره  8 , شماره  - ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سبک هاي شوخ طبعي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان با و بدون اختلال يادگيري خاص مقطع متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
زمينه و هدف پژوهشگران اذعان دارند رشد مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص درمقايسه با دانش آموزان عادي در بسياري از جهات با مشکل روبه رو است. ازاين رو پژوهش حاضر با هدف مقايسه سبک هاي شوخ طبعي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان با و بدون اختلال يادگيري خاص در مقطع متوسطه انجام شد. روش بررسي روش اين پژوهش توصيفي از نوع علي مقايسه اي بود. جامعه آماري پژوهش را تمامي دانش آموزان پسر داراي اختلال يادگيري خاص و دانش آموزان عادي دوره متوسطه شهر کرمان تشکيل دادند. 80 آزمودني (40 دانش آموزبااختلال يادگيري خاص و 40 دانش آموز عادي) به صورت نمونه گيري تصادفي خوشه ايچندمرحله اي به عنوان اعضاي نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از آزمون هوش ريون و پرسشنامه هاي مهارت هاي اجتماعي ماتسون و همکاران (1983) و پرسشنامه سبک هاي شوخ طبعي مارتين و همکاران (2003) استفاده شد. براي تجزيه وتحليل داده ها نيز، تحليل واريانس چندمتغيري به کار رفت. يافته ها نتايج نشان داد که ميانگين نمرات مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص کمتر از دانش آموزان عادي بود (0٫ 001>p). همچنين ميانگين نمرات دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص در مولفه سبک شوخ طبعي خودافزاينده کمتر از دانش آموزان عادي به دست آمد (0٫ 043=p) و دانش آموزان اختلال يادگيري خاص در مولفه هاي سبک شوخ طبعي پرخاشگرانه (0٫ 025=p) و خودکاهنده (0٫ 046=p) نمرات بيشتري را کسب کردند. نتيجه گيري باتوجه به اينکه داشتن ارتباط موثر با همسالان (مهارت هاي اجتماعي صحيح) و پذيرش ازسوي آنان براي تمامي دانش آموزان به ويژه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص پيش بيني کننده خوبي از شايستگي تحصيلي و اجتماعي آتي آنان محسوب مي شود و همچنين دانش آموزان بااختلال يادگيري خاص در کاربرد سبک شوخ طبعي سالم و مهارت هاي اجتماعي مطلوب با مشکل مواجه هستند، لزوم توجه به متغيرهاي مذکور امري بسيار مهم و حياتي است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قادری رمازی، م.، و باعزت، ف.، و دهقان، ح. (1397). مقایسه سبک های شوخ طبعی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص مقطع متوسطه. مطالعات ناتوانی, 8(- ), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487392



Vancouver : کپی

قادری رمازی محمد، باعزت فرشته، دهقان حمیدرضا. مقایسه سبک های شوخ طبعی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص مقطع متوسطه. مطالعات ناتوانی. 1397 [cited 2021October23];8(- ):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487392



IEEE : کپی

قادری رمازی، م.، باعزت، ف.، دهقان، ح.، 1397. مقایسه سبک های شوخ طبعی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص مقطع متوسطه. مطالعات ناتوانی, [online] 8(- ), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487392.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 74 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی