نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1397 , دوره  14 , شماره  4 ; از صفحه 157 تا صفحه 174 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر مشارکت تحصيلي: نقش واسطه اي استرس تحصيلي و فرسودگي تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي در افزايش مشارکت تحصيلي با تأکيد بر نقش واسطه اي استرس تحصيلي و فرسودگي تحصيلي بود. بدين منظور طي يک مطالعه ي نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل، 40 دانشجو به شيوه ي نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه کنترل و آزمايش قرار گرفتند. گروه آزمايش 8 جلسه ي 120 دقيقه اي آموزش ديدند. گروه ها در سه مرحله ي پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري به پرسشنامه هاي مشارکت تحصيلي، استرس تحصيلي و فرسودگي تحصيلي پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از رويکرد حداقل مربعات جزئي در قالب الگوي علل چندگانه نشانگرهاي چندگانه استفاده شد. نتايج نشان داد که آموزش ذهن آگاهي توانست در قدم اول موجب کاهش فرسودگي تحصيلي و استرس تحصيلي شده و درگام دوم و به شکل غير مستقيم بر مشارکت تحصيلي تأثير گذاشته و آن را ارتقا بخشيد؛ مدل پيگيري مؤيد اين اثرات بود. در مجموع مدل مفهومي پژوهش در مرحله ي پس آزمون، 68 درصد از واريانس مشارکت تحصيلي و در مرحله ي پيگيري 50 درصد از واريانس مشارکت تحصيلي را تبيين کرد. در رابطه با اين نتايج مي توان گفت برنامه ي آموزشي از اين جهت مؤثر واقع شده است که در اين برنامه شرکت کننده ها هشياري بدون قضاوتشان ارتقا مي يافت و آنها در مواجهه با چالش ها اطلاعات بيشتري را در نظر مي-گرفتند. مشاوران با در نظرداشتن اين الگو مي توانند بر مشارکت تحصيلي دانشجويان تأثير بگذارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

طاهری، ف.، و درتاج، ف.، و دلاور، ع.، و سعادتی شامیر، ا. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مشارکت تحصیلی: نقش واسطه ای استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مطالعات روان شناختی, 14(4 ), 157-174. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487375



Vancouver : کپی

طاهری فرناز، درتاج فریبرز، دلاور علی، سعادتی شامیر ابوطالب. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مشارکت تحصیلی: نقش واسطه ای استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مطالعات روان شناختی. 1397 [cited 2022May22];14(4 ):157-174. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487375



IEEE : کپی

طاهری، ف.، درتاج، ف.، دلاور، ع.، سعادتی شامیر، ا.، 1397. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مشارکت تحصیلی: نقش واسطه ای استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مطالعات روان شناختی, [online] 14(4 ), pp.157-174. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=487375.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 261 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی