نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

معيار ارزش براي تربيت هندسي معمار: بررسي رويکردهاي رايج و نگرش اسلامي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
موضوع هندسه به رغم ظاهر مادّي آن کاملاً وابسته به حوزه هاي ارزشي و فرهنگي پذيرفته شده در معماري است. در اين مقاله در بخش نخست با روش تفسيري تاريخي چهار حوزه ي ارزش دهنده به موضوع هندسه (چه از نظر مبنا و خاستگاه و چه از نظر معيار و ميزان) شناسايي و اثر آنها در توليد گونه هاي متمايز رويکرد به هندسه بررسي شد. اين چهار حوزه عبارت بودند از حوزه ي استعلايي، حوزه ي فردي، حوزه ي اجتماعي و حوزه ي مادي. اصالت دادن به هر يک از اين حوزه ها به عنوان مبدا ارزشمند بودن ساختار هندسي و نيز محل تجلي اصلي اين ارزش در حوزه هاي چهارگانه دو موضوعي است که گونه بندي هاي متمايزي از رويکرد هندسي را به دست مي دهد. اين گونه ها به دليل وابستگي پايه اي به بحث ارزش و تجلي آن ارتباط مستقيم با بحث تربيت دارند. در اين پژوهش پنج گونه پايه ي هندسي بر اساس نحو ه ي ظهور ارزش ها بازشناسي شد: 1. هندسه خنثي، 2. هندسه به منزله تصوير امر استعلايي، 3. هندسه به منزله ي ظهور سرشت فردي، 4. هندسه به منزله ي ظهور طبيعت مادّي، و 5. هندسه به منزله ي سرشت واحد عالم. هر يک از اين انواع هندسه داراي تداعيات مشخصي در آموزش معماري در دوره هاي تاريخي و معاصر بوده است. بررسي نسبت تربيت اسلامي با هندسه، نشان دهنده ي آن است که امکان بازتعريف برخي از گونه هاي پنج گانه در بالا به سود موضع گيري هاي انساني تر و در نهايت اسلامي تر وجود دارد. اين گونه در پژوهش، به عنوان گونه ي ششم به صورت «هندسه به منزله ظهور امر استعلائي اجتماعي» توصيف شد. در اين گونه از هندسه، سه بحث «ماورائي ديني»، «روانشناسي-جامعه شناسي» و «هندسه مادي» با هم پيوند برقرار مي کنند. کليدواژه هاي قدر و کيل در معارف ديني اتصال دهنده ي اين سه حوزه است. مفهوم «کيل» در قياس با «قدر» نسبت بيشتري با اهداف تکليفي اسلام در معماري دارد که اثار آن در تأثير هندسه ي اجتماعي-استعلايي، ظهور مي کند و محصول تربيتي آن فرايندي مبتني بر «استعلاي خلّاقانه» و «به آوري مسئولانه» خواهد بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ممتحن، م.، و ناری قمی، م. (1397). معیار ارزش برای تربیت هندسی معمار: بررسی رویکردهای رایج و نگرش اسلامی. پژوهش های معماری اسلامی, 6(4 (پیاپی 21) ), 63-83. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=483646



Vancouver : کپی

ممتحن مهدی، ناری قمی مسعود. معیار ارزش برای تربیت هندسی معمار: بررسی رویکردهای رایج و نگرش اسلامی. پژوهش های معماری اسلامی. 1397 [cited 2022May19];6(4 (پیاپی 21) ):63-83. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=483646



IEEE : کپی

ممتحن، م.، ناری قمی، م.، 1397. معیار ارزش برای تربیت هندسی معمار: بررسی رویکردهای رایج و نگرش اسلامی. پژوهش های معماری اسلامی, [online] 6(4 (پیاپی 21) ), pp.63-83. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=483646.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 90 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی