برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي تعامل کودک با محيط شهري از منظر انديشه اسلامي و غربي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 
ايده شهر دوستدار کودک از سال 1996 ارائه شد تا شهرها را براي همه افراد، به ويژه کودکان، قابل زندگي کند. امروزه بسياري کشورها اصول شهر دوستدار کودک را به کار مي بندند؛ اما توجه به فضاهاي مناسب کودک در ايران سابقه چنداني ندارد. غالب اين فضاها الگوبرداري صوري و ظاهري از تجارب ساير کشورها، بدون توجه به زمينه فرهنگي آن است. اين تحقيق با راهبرد استدلال منطقي در تحقيقات کيفي، با مطالعه آرائ نظريه پردازان اسلامي و غربي رشد کودک و گردآوري شاخص هاي محيطي مؤثر در تعامل کودک با محيط از دو ديدگاه فوق، به دنبال مقايسه تطبيقي نحوه تعامل کودک با محيط شهري از دو منظر اسلامي و غربي است. مطابق فرايند مقايسه تطبيقي، اين پژوهش در 3 گام انجام ميشود: ابتدا مسئله اصلي مطرح مي شود. سپس دامنه تحقيق، تنگ شده و در آخر، بيشترين وجوه تمايز و تشابه در ارتباط کودک با محيط از دو منظر اسلامي و غربي معرفي مي شوند. مقايسه تطبيقي به اشتراکات و افتراقات دو ديدگاه در دو سطح کلان(محيط هاي پيرامون کودک) و خرد(شاخص هاي محيطي هر يک از محيط هاي پيراموني کودک) مي پردازد. در سطح کلان، باوجوديکه دين اسلام مستقيماً درباره فضاهاي شهري مناسب کودکان و ارتباط آنها با اين فضاها سخن به ميان نياورده؛ اما تعاليم اسلامي به محيط به عنوان بستري براي انتقال ارزش هاي اخلاقي ديني مي نگرد. در سطح خرد، تعاليم اسلامي بر چهار مسئله تأکيد کرده اند که در متون غربي ديده نمي شود: آموختن آداب ديني به کودک در بازي ها، اعمال محدوديت در بازي خارج از خانه براي دختر، محدودکردن بازي هاي دختر و پسر، ممانعت از ورود کودک به محيط کفر. درحاليکه اهداف شهر دوستدار کودک غربي در مشارکت کودک، داشتن حقوق برابر با ساير شهروندان و سلامت جسمي و رواني او خلاصه مي شود؛ محيط مناسب کودک در متون اسلامي ضمن تأکيد بر احقاق حقوق کودک، آسايش و سلامت او به عنوان الزامات رشد، بر ارزش هاي حاکم بر محيط عملي کودک تمرکز کرده، توصيه مي کند کودک در محيطي رشد کند که فطرت او آسيب نبيند تا به کمال نسبي دست يابد. لذا اين پژوهش الگوي جديد شهر مناسب کودک از منظر انديشه اسلامي را با عنوان "شهر مربي کودک" معرفي مي کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

میرغلامی، م.، و قره بگلو، م.، و پارسا، پ. (1397). بررسی تطبیقی تعامل کودک با محیط شهری از منظر اندیشه اسلامی و غربی. پژوهش های معماری اسلامی, 6(3 (پیاپی 20) ), 69-89. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=483616



Vancouver : کپی

میرغلامی مرتضی، قره بگلو مینو، پارسا پریا. بررسی تطبیقی تعامل کودک با محیط شهری از منظر اندیشه اسلامی و غربی. پژوهش های معماری اسلامی. 1397 [cited 2021October18];6(3 (پیاپی 20) ):69-89. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=483616



IEEE : کپی

میرغلامی، م.، قره بگلو، م.، پارسا، پ.، 1397. بررسی تطبیقی تعامل کودک با محیط شهری از منظر اندیشه اسلامی و غربی. پژوهش های معماری اسلامی, [online] 6(3 (پیاپی 20) ), pp.69-89. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=483616.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 95 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی