برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي مدلي جهت ارزيابي توسعه داشبورد سازماني با منطق هوش تجاري در سازمان ها موردمطالعه: شرکت طراحي مهندسي و تأمين قطعات ايران خودرو (ساپکو)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 
داشبورد سازماني، ابزاري است غني از شاخص ها، گزارش ها و نمودارها که به صورت پويا عمل مي کند تا مديران با استناد به آن بتوانند در هر لحظه عملکرد سازمان را مشاهده کنند؛ ليکن براي بهره ور شدن داده ها، استفاده از منطق هوش تجاري اجتناب ناپذير است. هوش تجاري سيستمي است که داده هاي مختلف و پراکنده ي يک سازمان را يکپارچه مي کند و از طريق تشکيل پايگاه داده ي تحليلي مي تواند گزارش هاي تحليلي را براي تصميم گيري مديران سازمان فراهم کند؛ لذا به منظور بهره وري و تطابق هرچه بيشتر با اهداف و راهبردها، ضروري است ميزان توسعه ي داشبورد سازماني در سازمان ها با مدلي مناسب مورد ارزيابي گيرد. اين پژوهش با استفاده از مطالعه ي عميق ادبيات موضوع، تعداد 357 کد مربوط به توسعه ي داشبورد سازماني با منطق هوش تجاري را شناسايي کرد و با استفاده از روش هاي کيفي تحليل مضمون و گروه کانوني، اين کدها را به 24 مضمون پايه و 7 مضمون سازمان دهنده مبدل ساخت. در مرحله ي بعد، در دو مرحله ي مجزا با استفاده از روش مدل سازي ساختاري تفسيري به مدل سازي مضامين پايه و مضامين سازمان دهنده به طور مجزا پرداخته و با توجه به هم خواني دو مدل، اقدام به تلفيق آن ها و ايجاد مدل نهايي ارزيابي توسعه ي داشبورد سازماني با منطق هوش تجاري کرده است. در مرحله ي آخر با استفاده از مدل طراحي شده و همچنين با استفاده از روش تجزيه وتحليل اهميت عملکرد، به ارزيابي توسعه ي داشبورد سازماني با منطق هوش تجاري در شرکت ساپکو پرداخته شده است. نتايج نشان مي دهد با توجه به وجود فرايند برنامه ريزي استراتژيک، ارزيابي عملکرد سازماني و رويه هاي مبتني بر سيستم مديريت کيفيت و همچنين وجود نرم افزار اوراکل، بسترهاي سيستمي و نرم افزاري در اين شرکت فراهم است؛ اما به دليل اولويت پايين تر مباحث هوش تجاري در شرکت ساپکو، فرايند توسعه ي داشبورد با منطق هوش تجاري به صورت يک پروژه ي سازماني با اولويت بالا مطرح نيست و در اين حوزه نياز به کار بيشتري دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هاشمی، س.، و الوداری، ح.، و دارایی، م.، و رازینی، ر. (1398). طراحی مدلی جهت ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در سازمان ها موردمطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو). اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت), 13(1 (پیاپی 25) ), 295-320. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=482702



Vancouver : کپی

هاشمی سیدعلی اکبر، الوداری حسن، دارایی محمدرضا، رازینی روح اله. طراحی مدلی جهت ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در سازمان ها موردمطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو). اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). 1398 [cited 2021October25];13(1 (پیاپی 25) ):295-320. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=482702



IEEE : کپی

هاشمی، س.، الوداری، ح.، دارایی، م.، رازینی، ر.، 1398. طراحی مدلی جهت ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در سازمان ها موردمطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو). اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت), [online] 13(1 (پیاپی 25) ), pp.295-320. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=482702.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 162 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی