نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  6 , شماره  1 ; از صفحه 75 تا صفحه 82 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسي-کردي سوم دبستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
 
چکیده: 
هدف: سرعت گفتار يکي از ويژگيها ي مهم رواني گفتار است و مي تواند بر وضوح گفتار و ارتباط تاثيرگذار باشد. مداخله براي ايجاد سرعت طبيعي گفتار در اختلالات زباني، اختلالات رواني، واج شناختي، ديزآرتري و آپراکسي يکي از وظايف آسيب شناسان گفتار و زبان است. لازمه درمان موثر آگاهي از سرعت گفتار طبيعي در زبان هدف است. بنابراين هدف اين پژوهش تعيين و مقايسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دوزبانه سوم دبستان است. روش بررسي: 40 دانش آموز تک زبانه پايه سوم فارسي (22 پسر و 18 دختر) و 50 دانش آموز دو زبانه کردي-فارسي (40 پسر و 10 دختر)، پس از لحاظ کردن معيارهاي ورود و خروج انتخاب شدند. سپس نمونه گفتار آزاد، توصيفي و خواندن استخراج شد. سرعت گفتار و خواندن آنها برآورد شد؛ جهت تحليل داده ها از نرم افزار SPSS16 و آزمون t مستقل استفاده شد يافته ها: ميانگين سرعت گفتار آزاد، توصيفي و خواندن در دانش آموزان تک زبانه (2531%) 108/93، (21/75%) 103/41، (23%) 79/14 و در دانش آموزان دوزبانه به ترتيب برابر بود با (13/88%) 90/03، (19/20%) 89/91، (23/66%) 87/55 کلمه در دقيقه. ميانگين سرعت خواندن در تک و دوزبانه ها به لحاظ آماري معنادار نبود اما تفاوت معناداري بين سرعت گفتار آزاد و توصيفي تک زبانه ها و دو زبانه ها وجود داشت. سرعت گفتار آزاد و توصيفي در تک زبانه ها بيشتر بود. نتيجه گيري: اگرچه دانش آموزان دوزبانه در خواندن سرعت بالاتري را نسبت به تک زبانه ها نشان دادند، در گفتار آزاد و توصيفي نمره کمتري از تک زبانه ها کسب کرده اند. به نظر مي رسد دانش آموزان دو زبانه در گفتار توصيفي و آزاد نيازمند زمان بيشتري براي تصميم گيري در مورد آنچه مي خواهند بگويند و حتي چگونگي گفتن آن هستند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

باغیشنی، ح.، و محمدی، ر.، و مصطفی پور، س.، و رستمی، م.، و پیرخضرانیان، ا.، و حسینی، س. (1396). مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی سوم دبستان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد, 6(1 ), 75-82. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=481952



Vancouver : کپی

باغیشنی حسین، محمدی ریحانه، مصطفی پور سعدی، رستمی مهدی، پیرخضرانیان احمد، حسینی سعید. مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی سوم دبستان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد. 1396 [cited 2022August09];6(1 ):75-82. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=481952



IEEE : کپی

باغیشنی، ح.، محمدی، ر.، مصطفی پور، س.، رستمی، م.، پیرخضرانیان، ا.، حسینی، س.، 1396. مقایسه سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان تک و دو زبانه فارسی-کردی سوم دبستان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد, [online] 6(1 ), pp.75-82. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=481952.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 282 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی