برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تأثير هوش بازاريابي و هوش کسب و کار بر کسب مزيت رقابتي در صنعت توزيع دارو با در نظرداشتن نقش تعديلگر هوش رقابتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد بوئین زهرا
 
چکیده: 
صنعت توزيع و پخش دارو به عنوان يکي از مهمترين بخش هاي زنجيره تامين دارو، در محيطي قرار گرفته که از يک سو عوامل داخلي و از سوي ديگر رقابت با شرکت هاي بزرگ چندمليتي، آن را در معرض ريسک ها و خطرات متعددي قرار داده است. بررسي تاثيرگذاري متغيرهاي مختلف درون سازماني و متغيرهاي برون سازماني، کمک مي کند، کارايي و توان رقابتي شرکت هاي فعال در اين صنعت، افزايش يافته و موفق به کسب مزيت رقابتي گردند. به منظور پيشبرد اهداف رقابتي سازمان هاي فعال توزيع کننده پخش دارو، تجزيه و تحليل دقيق محيط کسب و کار توسط نيروي انساني متخصص و هوشمند، همچنين رصدکردن منطقي رقبا، از موثرترين و راهبردي ترين اقدامات است. لذا هدف از انجام تحقيق حاضر بررسي تاثير هوش بازاريابي و هوش کسب و کار بر کسب مزيت رقابتي در صنعت توزيع دارو با در نظر داشتن نقش تعديلگر هوش رقابتي بوده است. جامعه آماري تحقيق شامل مديران ارشد، مياني و عملياتي شرکت هاي پخش و توزيع دارو در تهران است که نعداد آنان 602 نفر مي باشد. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه بايد 232 در نظر گرفته شود که با توجه به اهميت و حساسيت موضوع تحقيق و همچنين پيش بيني نرخ بازگشت پرسشنامه ها، با روش نمونه گيري تصادفي ساده، تعداد 382 پرسشنامه ي محقق-ساخته که روايي و پايايي آن تاييد شده بود، توزيع گرديد. از اين ميان 371 پرسشنامه جمع آوري گرديد. با توجه به غير قابل استفاده بودن برخي از پرسشنامه ها، در نهايت 331 پرسشنامه مورد تجزيه تحليل قرار گرفت. براي تجزيه و تحليل داده ها ازمدل سازي معادلات ساختاري به کمک نرم افزار ليزرل استفاده شد. نتايج تحقيق حاکي از آنست، در شرکتهاي پخش دارو، اطلاعات (نوع اطلاعات تناوب استفاده از اطلاعات منابع اطلاعات)، خلاقيت وIQ[1]، بر افزايش هوش بازاريابي تاثير مي گذارد. هوش بازاريابي نيز بر هوش کسب وکار تاثير مثبت دارد. و همچنين هوش کسب و کار با تاثيري که از متغير تعديلگر هوش رقابتي مي گيرد، موجب کسب مزيت رقابتي در صنعت توزيع و پخش دارو شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خوش طینت، ب.، و شاه آبادی، ا. (1397). تأثیر هوش بازاریابی و هوش کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظرداشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی. راهبردهای بازرگانی, 25 (دوره جدید)(11 ), 120-133. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=481686



Vancouver : کپی

خوش طینت بهناز، شاه آبادی ابوالفضل. تأثیر هوش بازاریابی و هوش کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظرداشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی. راهبردهای بازرگانی. 1397 [cited 2021October27];25 (دوره جدید)(11 ):120-133. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=481686



IEEE : کپی

خوش طینت، ب.، شاه آبادی، ا.، 1397. تأثیر هوش بازاریابی و هوش کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظرداشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی. راهبردهای بازرگانی, [online] 25 (دوره جدید)(11 ), pp.120-133. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=481686.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 295 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی