مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 64

چکیده

 وجود کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری اغلب نظام خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد و تغییرات مهمی در زندگی خانواده ها و به ویژه نزد مادران ایجاد می کند. بررسی تجارب و اثرات ناتوانی یادگیری بر زندگی از زاویه دید والدین کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری به ویژه مادران این کودکان دارای اهمیت است. بر همین اساس, هدف این پژوهش دستیابی به تجربه مادران در زندگی با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی و با نمونه گیری هدفمند اجرا شد. 10 مادر دارای فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. داده ها به روش مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و داده های مصاحبه ها به روش کلایزی تحلیل شدند. یافته ها سه مضمون اصلی احساسات ناخوشایند تجربه شده مادر (الف. احساس بی ارزشی, شرم و گناه, ب. احساس افسردگی, ج. پرخاشگری و عصبانیت, د. احساس ناامیدی و تنهایی), نگرانی های اجتماعی و تحصیلی (الف. ضعف در بعضی درس ها, ب. پنهان کاری و ارتباط اجتماعی کم, ج. دلهره فرزندآوری), تنش و تعارض خانوادگی (الف. درگیری و تعارض با همسر, ب. درگیری و تعارض در تعامل با کودک) را نشان دادند. این یافته ها می تواند اطلاعات لازم را در خصوص منابع حمایتی و اتخاذ راهبردهای حمایتی و درمانی برای مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری جهت تأمین سلامت روان و بهبود زندگی آنها فراهم نماید.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متین، حسین، احمدی، صدیقه، و جلالی، مرضیه. (1397). پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. روانشناسی خانواده، 5(2 )، 53-64. SID. https://sid.ir/paper/250038/fa

    Vancouver: کپی

    متین حسین، احمدی صدیقه، جلالی مرضیه. پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. روانشناسی خانواده[Internet]. 1397؛5(2 ):53-64. Available from: https://sid.ir/paper/250038/fa

    IEEE: کپی

    حسین متین، صدیقه احمدی، و مرضیه جلالی، “پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری،” روانشناسی خانواده، vol. 5، no. 2 ، pp. 53–64، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250038/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button