برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تير 1398 , دوره  16 , شماره  73 ; از صفحه 53 تا صفحه 64 .
 
عنوان مقاله: 

روايت ايراني و تقليد از روايت غربي در سينماي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه علم وفرهنگ، تهران، ایران
 
چکیده: 
بيان مسئله: روايت شناسي و رويکردهاي متنوع آن در چند دهة اخير و گسترش بلامنازع اين دانش جديد به هنرهاي نمايشي و تصويري لزوم پرداختن به آرا و افکار صاحب نظران غرب در اين زمينه را از يک سو و جستجو در سنن و مواريث روايت در آثار و ادبيات کهن ايراني را از سوي ديگر ايجاب مي کند. مقايسة اين دو مقوله از حيث نگاه به ساحت و موجوديت انسان و هستي شناسي آنها در حکمت ايراني و جهان بيني غربي به مثابه ارکان و زيربناي اين دو نوع روايت پردازي ضرورت مي يابد. لذا با توجه به اهميت و وسعت اين مقوله در روايت هاي تصويري به ويژه سينماي ايران، در اين مقاله به طرح اين موضوع و چند وچون آن مي پردازيم، زيرا براي آنکه سينمايي ريشه دار و اصيل و خاص داشته باشيم، بهتر آن است که به مقولة روايت ايراني که پيشينه اي کهن و غني دارد، تسلط داشته باشيم. هدف: آيا آنچه به عنوان روايت داستاني بر پردة سينماي ايران به نمايش درمي آيد، نمايانگر حکمت و هستي شناسي ايراني در روايت است و يا روايت هاي سينماي ايران تقليدي از شيوه هاي روايت گري و الگوهاي سينماي غرب است؟ با طرح اين پرسش به چالش هاي انسان شناختي و هستي شناختي موجود در اين دو نوع روايت مي پردازيم و با قياس ضمني دو نوع روايت ايراني و روايت غربي براي پيدا کردن تفاوت ها و تقابل ها و در مرحلة بعد رسيدن به تعاريفي از روايت ايراني و تعيين جايگاه آن در مقولة روايت شناسي مي رسيم و اين مهم را به عنوان مقدمه و پيش درآمد روايت شناسي ايراني مطرح مي کنيم. روش تحقيق: اين مقاله با رويکرد تحليلي توصيفي نگاشته شده و از مستندات نظري بهره گرفته است. نتيجه گيري: بخشي از نتايجي که در اين مقاله به آن اشاره مي شود، اين است که به نظر مي رسد آنچه بر پردة سينماي ايران در قالب روايت هاي تصويري مي بينيم، اغلب تقليد از روايت ادبي و تصويري غرب است و جز معدودي از سينماگران، اغلب فيلم سازان ايراني از سنن، الگوها و شيوة روايت ايراني مبتني بر روح و حکمت روايت ايراني غافل مانده اند. بنابراين بهتر است که سنن و مواريث ادبي و روايي خود را بازشناسي کنيم تا بتوانيم سينمايي را با تکيه بر هستي شناسي ايراني که از حکمت ديرينة ايراني اسلامي نشئت گرفته به منصة ظهور برسانيم.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زارعی، ا.، و بنی اردلان، ا.، و نامجو، ع. (1398). روایت ایرانی و تقلید از روایت غربی در سینمای ایران. باغ نظر, 16(73 ), 53-64. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=480903



Vancouver : کپی

زارعی اسداله، بنی اردلان اسماعیل، نامجو عباس. روایت ایرانی و تقلید از روایت غربی در سینمای ایران. باغ نظر. 1398 [cited 2022January17];16(73 ):53-64. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=480903



IEEE : کپی

زارعی، ا.، بنی اردلان، ا.، نامجو، ع.، 1398. روایت ایرانی و تقلید از روایت غربی در سینمای ایران. باغ نظر, [online] 16(73 ), pp.53-64. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=480903.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 113 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی