برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  7 , شماره  28 ; از صفحه 29 تا صفحه 40 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي تطبيقي گذرگاه هاي همسطح و پل هاي عابر پياده در قابليت پياده مداري خيابان هاي شهري (نمونه موردي: خيابان کريمخان زند شهر تهران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد شهر قدس، تهران، ایران
 
چکیده: 
وقوع انقلاب صنعتي، رشد شهرنشيني و افزايش جمعيت بر مساحت شهرها تأثير شگرفي گذاشته و سبب افزايش سرسام آور تعداد اتومبيل ها و خيابان هايي شده که با هدف تسهيل حرکت سواره به وجود آمدند. يکي از مهم ترين مشکلات مطرح در خيابان هاي شهري، تداخل عابر پياده و سواره در گذر عرضي است که دغدغه اي اساسي براي شهروندان به شمار مي رود. براي حل اين معضل، احداث پل هاي هوايي در ايران مورد حمايت ارگان هاي مربوطه قرار گرفته و قابليتي به منظور افزايش پياده مداري خيابان هاي شهري تصور شده است. اين پژوهش کاربردي درصدد ارزيابي تطبيقي پل هاي هوايي با عبور همسطح از خيابان هاي شهري طبق ديدگاه پياده مداري است. پژوهش حاضر از نوع توصيفي_تحليلي است و از روش تحليل شبکه اي (ANP) براي ارزيابي يافته ها بهره گرفته شده است. بدين ترتيب پس از مطالعه مباني نظري پژوهش به روش اسنادي_کتابخانه اي، معيارهاي مناسب سنجش قابليت پياده مداري به روش دلفي وزن دهي شده و جمع آوري اطلاعات ميداني به روش پيمايشي با تکميل پرسشنامه از شهروندان در محدوده مورد مطالعه انجام گرفته است. اطلاعات کسب شده براي ارزيابي در نرم افزار Super Decisions وارد گرديد و سه امکان انتخاب براي شهروندان، شامل گذر از پل هوايي عادي، گذر به وسيله پل هوايي مکانيزه و عبور همسطح از خيابان براي ارزيابي پل هاي عابر در قابليت پياده مداري خيابان کريمخان زند شهر تهران در نظر گرفته شد. يافته ها نشان مي دهد که براساس نقطه نظرات بهره برداران به ترتيب معيارهاي امنيت و ايمني، جا به جايي و دسترسي و شرايط فيزيکي، درجه اهميت بالاتري نسبت به ساير معيارها در انتخاب پل هاي عابر پياده براي گذر از عرض خيابان دارند. همچنين برخلاف تصور مديران شهري، عبور عرضي همسطح با کسب امتياز (A=0. 36)، از مطلوبيت بيشتري نسبت به پل هاي هوايي و پل مکانيزه (B=0. 33) از مزيت بيشتري به نسبت پل معمولي (C=0. 30) در قابليت پياده مداري خيابان برخوردار است که از اين رو تجديد نظري جدي در روند کنوني توسعه پل هاي عابر پياده در کشور را ضروري مي نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کاشانی جو، خ.، و محمدی، ح.، و صالحی، ن. (1397). ارزیابی تطبیقی گذرگاه های همسطح و پل های عابر پیاده در قابلیت پیاده مداری خیابان های شهری (نمونه موردی: خیابان کریمخان زند شهر تهران). مطالعات شهری, 7(28 ), 29-40. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=480872



Vancouver : کپی

کاشانی جو خشایار، محمدی حامد، صالحی نعیمه. ارزیابی تطبیقی گذرگاه های همسطح و پل های عابر پیاده در قابلیت پیاده مداری خیابان های شهری (نمونه موردی: خیابان کریمخان زند شهر تهران). مطالعات شهری. 1397 [cited 2022January20];7(28 ):29-40. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=480872



IEEE : کپی

کاشانی جو، خ.، محمدی، ح.، صالحی، ن.، 1397. ارزیابی تطبیقی گذرگاه های همسطح و پل های عابر پیاده در قابلیت پیاده مداری خیابان های شهری (نمونه موردی: خیابان کریمخان زند شهر تهران). مطالعات شهری, [online] 7(28 ), pp.29-40. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=480872.



 

 
بازدید یکساله 161 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی