برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
آبان 1396 , دوره  30 , شماره  108 ; از صفحه 23 تا صفحه 32 .
 
عنوان مقاله: 

اثر بخشي شيوه ي آموزشي ياران در يادگيري بر سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فيبروز کيستيک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده‌ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: تشخيص فيبروز کيستيک و بستري شدن يک کودک مي تواند باعث ايجاد اضطراب و استرس شديد در والدين، به ويژه براي مادر شود. اضطراب و استرس در نهايت در دوره درمان کودک تاثير مي گذارد. هدف از اين مطالعه با هدف تعيين اثر بخشي شيوه ي آموزشي ياران در يادگيري بر سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فيبروز کيستيک در سال 1395 انجام گرديد. روش بررسي: در اين مطالعه ي نيمه تجربي، 86 نفر از مادران کودکان مبتلا به فيبروز کيستيک با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. مادران به طور تصادفي به دو گروه آزمون (44 نفر) و کنترل (42 نفر) تقسيم شدند. گروه مداخله، سه جلسه در طول يک هفته، آموزش هاي لازم را دريافت نمودند. گروه کنترل، مراقبت هاي روزانه را دريافت نمود. داده ها با پرسشنامه ي اضطراب Spielberger و فرم کوتاه استرس والديني جمع آوري و با نرم افزار SPSS نسخه ي 16 و آزمون هاي آماري تي زوجي، تي مستقل و کاي دو تحليل شدند. يافته ها: نتايج نشان داد که سطح اضطراب و استرس مادران در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله، تفاوت معني داري با يکديگر نداشتند (05/0P). نتيجه گيري کلي: بر اساس يافته ها، شيوه ي آموزشي ياران در يادگيري، در کاهش سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فيبروز کيستيک موثر بود. بنابراين مي توان از اين روش آموزشي به منظور کاهش سطح اضطراب و استرس مادران استفاده کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دانشورعامری، ز.، و تقوی لاریجانی، ت.، و کاظم نژاد، ا.، و جعفری، ث. (1396). اثر بخشی شیوه ی آموزشی یاران در یادگیری بر سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک. نشریه پرستاری ایران, 30(108 ), 23-32. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=478805



Vancouver : کپی

دانشورعامری زهرا، تقوی لاریجانی ترانه، کاظم نژاد انوشیروان، جعفری ثریا. اثر بخشی شیوه ی آموزشی یاران در یادگیری بر سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک. نشریه پرستاری ایران. 1396 [cited 2021September21];30(108 ):23-32. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=478805



IEEE : کپی

دانشورعامری، ز.، تقوی لاریجانی، ت.، کاظم نژاد، ا.، جعفری، ث.، 1396. اثر بخشی شیوه ی آموزشی یاران در یادگیری بر سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک. نشریه پرستاری ایران, [online] 30(108 ), pp.23-32. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=478805.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 72 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی