نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1397 , دوره  6 , شماره  4 ; از صفحه 429 تا صفحه 437 .
 
عنوان مقاله: 

تأثير برنامه ي آموزش شهروندي مبتني بر تئوري رفتار برنامه ريزي شده بر دانش آموزان دختر دبيرستاني در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: مطالعه ي حاضر با هدف بررسي تأثير برنامه ي آموزش شهروندي مبتني بر تئوري رفتار برنامه ريزي شده در دبيرستان هاي دخترانه ي شهر اسدآباد انجام شد. مواد و روش ها: در اين مطالعه ي نيمه تجربي، سه مدرسه به صورت تصادفي از بين دبيرستان هاي دخترانه ي شهر اسدآباد انتخاب شدند. به طور تصادفي يکي از آنها به عنوان گروه مداخله (80 دانش آموز) و دو مدرسه ي ديگر به عنوان گروه کنترل (120 دانش آموز) در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ي پژوهشگرساخته مشتمل بر 67 سؤال است. برنامه ي آموزشي به شيوه ي سخنراني، بحث گروهي، پرسش وپاسخ و بارش افکار به صورت مستقيم و حضوري و فعاليت هاي يادگيري هدايت شده با استفاده از منابع آموزشي اجرا شد، سپس پس آزمون در فاصله ي زماني يک ماه و شش ماه بعد از اجراي مداخله ي آموزشي برگزار شد. يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد که در گروه مداخله در مرحله ي پيش آزمون، سطح آگاهي (2/00± 7/44)، نگرش (7/14± 74/19)، هنجارهاي انتزاعي (4/41± 22/33)، قصد رفتاري (2/69± 18/44) و کنترل رفتاري درک شده (2/71± 17/98) نسبتا پايين بودند. در پس آزمون اول، افزايش سطح آگاهي (1/72± 11/17) و نگرش (5/42± 80/21) مشاهده شد. هنجارهاي انتزاعي (3/64± 25/48)، قصد رفتاري (3/04± 21/08) و کنترل رفتاري درک شده (3/04± 20/77) نيز در مقايسه با پيش آزمون به طور بارزي بالاتر بودند. نتيجه گيري: مداخله ي آموزشي مبتني بر تئوري رفتار برنامه ريزي شده در ارتقاي رفتار شهروندي نوجوانان مؤثر بوده است. يافته هاي مطالعه بر لزوم لحاظ کردن آموزش شهروندي در برنامه هاي درسي مدارس تأکيد مي کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دارابی، ف.، و یاسری، م.، و کاوه، م.، و ماهری، م. (1397). تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر دانش آموزان دختر دبیرستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران, 6(4 ), 429-437. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=478135



Vancouver : کپی

دارابی فاطمه، یاسری مهدی، کاوه محمدحسین، ماهری مینا. تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر دانش آموزان دختر دبیرستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران. 1397 [cited 2022May28];6(4 ):429-437. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=478135



IEEE : کپی

دارابی، ف.، یاسری، م.، کاوه، م.، ماهری، م.، 1397. تأثیر برنامه ی آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر دانش آموزان دختر دبیرستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران, [online] 6(4 ), pp.429-437. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=478135.



 

 
بازدید یکساله 112 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی