برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر بهبود سازگاري و کفايت اجتماعي دانش آموزان دچار ناتواني يادگيري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
 
چکیده: 
هدف: هدف پژوهش تعيين اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر بهبود سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي و کفايت اجتماعي دانش آموزان دچار ناتواني يادگيري بود. روش: روش پژوهش شبه آزمايشي، با گروه گواه و طرح پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري دو ماهه و جامعه آماري کليه دانش آموزان دختر و پسر پايه سوم تا ششم دوره ابتدايي دچار انواع ناتواني يادگيري مرکز اختلال يادگيري آموزش و پرورش بوشهر به تعداد 497 نفر در سال تحصيلي 97-1396 بود. از ميان آن ها به روش نمونه گيري در دسترس ابتدا 148 نفر که ويژگي هاي لازم را داشتند؛ فهرست و سپس 40 نفر انتخاب و در گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاري سينها و سينگ 1993، مقياس کفايت اجتماعي فلنر و ليس و فيليپس 1990 بود که در سه مرحله در هر دو گروه و برنامه آموزشي تنظيم هيجان آلن، مک هاگ و بارلو 2009 بود که طي 8 جلسه 5/1 ساعته، يکبار در هفته در گروه آزمايش اجرا و داده ها با استفاده از تحليل واريانس آميخته با اندازه گيري مکرر تحليل شد. يافته ها: نتايج نشان داد؛ آموزش تنظيم هيجان بر بهبود سازگاري اجتماعي (218/4 =F، 025/0 =P)، سازگاري تحصيلي (802/5 =F، 002/0 =P)، سازگاري هيجاني (472/5 =F، 036/0 =P) و کفايت اجتماعي (463/5 =F، 015/0 =P) دانش آموزان دچار ناتواني يادگيري اثر داشته و اين تأثير در مرحله پيگيري دو ماهه پايدار مانده است. نتيجه گيري: از آنجا که آموزش تنظيم هيجان سبب ارتقاء تعامل فرد با همسال ها، افزايش آگاهي، پذيرش و ابراز هيجان هاي او مي شود؛ مي توان از آن به عنوان روش مداخله اي مؤثري براي بهبود سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي و کفايت اجتماعي دانش آموزان دچار انواع ناتواني يادگيري و نيز دچار ناتواني هاي مشابه استفاده کرد
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دهقانی، ی.، و حکمتیان فرد، ا.، و کامران، ل. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری. روان شناسی کاربردی, 13(2 (پیاپی 50) ), 229-250. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=477278



Vancouver : کپی

دهقانی یوسف، حکمتیان فرد اصادق، کامران لیلا. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری. روان شناسی کاربردی. 1398 [cited 2021December02];13(2 (پیاپی 50) ):229-250. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=477278



IEEE : کپی

دهقانی، ی.، حکمتیان فرد، ا.، کامران، ل.، 1398. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری. روان شناسی کاربردی, [online] 13(2 (پیاپی 50) ), pp.229-250. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=477278.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 203 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی