برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1398 , دوره  15 , شماره  55 ; از صفحه 137 تا صفحه 162 .
 
عنوان مقاله: 

عنوان فارسي: بررسي فقهي و حقوقي ماهيت بيع در فضاي مجازي (عنوان عربي: دراسة فقهية عن ماهية البيع في الفضاء الالکتروني)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد قم، قم، ایران
 
چکیده: 
چکيده فارسي: با پديدآمدن فروشگاه هاي الکترونيکي و انجام بيع محيط اين مدل از فروشگاه، اين پرسش مطرح مي-گردد ماهيت اين بيع چيست؟ بعضي معتقدند اين بيع از نوع معاطات است و احکام اين بيع بر آن بار مي-گردد. اما با بررسي هاي صورت گرفته در واقع اين بيع همراه با عقد است، ولي همانند بيع سنتي نيست و بعضي از شرايط مندرج در آن را دارا نيست، بيع معاطات نيز نيست. زيرا در آن صيغه ي بيع با علامت مطرح مي گردد. همچنين بيع غايب محسوب نمي شود، زيرا طرفين از طريق اينترنت يکيديگر را ديده و با توصيف کالا معامله انجام مي دهند. از طرفي ملاحظه مي شود در بيع در فضاي مجازي مشتري فروشنده را با دادن پيام از قصد انجام بيع در آن محيط با خبر مي نمايد و فروشنده نيز قصد خود بر انجام بيع را با ارائه ي بنر و ساير فن آوري ها مطرح مي نمايد. نگارندگان با اخد ملاک از نمونه هاي اثبات شده به اين نتيجه رسيده اند، بيع در فضاي مجازي مدل جديدي از بيع است که همانند مدل سنتي اش همراه با صيغه بوده و طرح آن با کتابت به کمک واسطه هاي الکترونيکي انجام مي شود و مي تواند داراي نام جديدي باشد، لذا آن را مي توان بيع مخابرات ناميد تا علاوه بر حفظ نام بيع، اخباري بودن اعلام قصد در آن را بيان دارد. چکيده عربي: بحدوث المتاجر الالکترونية و – إجراء البيع فيها، يُطرَحُ سؤالٌ: ماهي ماهيةُ هذا النوع من البيع؟ فالاجابة: يعتقد بعضٌ أنَّ بيع المعاطاة و أحکامُهُ لَهُ. لکنه بدراساتٍ حُوصِلَ علي أنّه بيعٌ مع العقد و لکن ليس مثل البيع المتعارف و لم يکن فيه بعض الشروط کما ليس بيع المعاطاة أيضاً. لأنَّ فيه صيغةَ البيع تَجري مع أمارةٍ. و لا يُعَدُّ الغائب لأن الطرفَين يُشاهدان أنفسهما بالانترنت و يصفّفّان بوصف السلعة. و من جهة اُخري يُلاحَظُ أن البيعَ في الفضاء الالکتروني يُنبِيءُ المبتاعُ البائعَ بِرَسيلٍ من قصده عن البيع في ذلک الفضاء کما البائع يُعِلن نيّتَه عن البيع بواسطة الإعلان و الأدوات النصناعية الاُخري. و الدارسون قد استتجوا بنماذجَ مُثَبَّةٍ أنَّ البيع في الفضاء الالکتروني نوعٌ جديدٌ و مثل البيع المتعارف مع الصيغة و لکنَّ کتابتها بوسائط الکترونية و يمکن أنََ يُسمّي البيع الإخباري مُشيراً إلي إخباريتّهِ.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محمدیان امیری، م.، و عسکری، ع.، و احمدی، س.، و عابدیان، س. (1398). عنوان فارسی: بررسی فقهی و حقوقی ماهیت بیع در فضای مجازی (عنوان عربی: دراسة فقهیة عن ماهیة البیع فی الفضاء الالکترونی). پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی), 15(55 ), 137-162. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474987



Vancouver : کپی

محمدیان امیری مهدی، عسکری علیرضا، احمدی سیدمحمدمهدی، عابدیان سیدحسن. عنوان فارسی: بررسی فقهی و حقوقی ماهیت بیع در فضای مجازی (عنوان عربی: دراسة فقهیة عن ماهیة البیع فی الفضاء الالکترونی). پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی). 1398 [cited 2021December03];15(55 ):137-162. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474987



IEEE : کپی

محمدیان امیری، م.، عسکری، ع.، احمدی، س.، عابدیان، س.، 1398. عنوان فارسی: بررسی فقهی و حقوقی ماهیت بیع در فضای مجازی (عنوان عربی: دراسة فقهیة عن ماهیة البیع فی الفضاء الالکترونی). پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی), [online] 15(55 ), pp.137-162. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474987.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 229 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی