برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1397 , دوره  15 , شماره  29 ; از صفحه 149 تا صفحه 176 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش مهارت حل مسئله و مديريت خشم بر کاهش تعارضات والد – نوجوان در بين دانش آموزان پسر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سیستان و بلوچستان
 
چکیده: 
هدف از اين پژوهش بررسي تأثير مهارت حل مسئله و مديريت خشم بر کاهش تعارض والد-نوجوان در بين دانش آموزان پسر بود. نمونه پژوهش 40 نفر (گروه آزمايش و گواه هرکدام 20 نفر) از دانش آموزان پايه نهم بود که به صورت تصادفي در دو گروه جايگزين شدند. روش پژوهش آزمايشي بود. قبل از شروع آموزش، هر دو گروه پيش آزمون را دريافت کردند. سپس، گروه آزمايش 10 جلسه آموزش مهارت حل مسئله و مديريت خشم دريافت نمود و گروه گواه در اين مدت هيچ آموزشي را دريافت ننمود. پس از پايان جلسات پس آزمون و دو ماه بعدازآن، پيگيري بر روي هر دو گروه اجرا گرديد. آزمودني ها توسط مقياس فنون تعارض اشتراوس مورد ارزيابي قرار گرفتند. براي تحليل داده ها از آزمون هاي تحليل کوواريانس چند متغيري و تحليل کوواريانس تک متغيري استفاده شد. نتايج نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله و مديريت خشم بر کاهش تعارض والد-نوجوان، پرخاشگري کلامي و پرخاشگري فيزيکي و نيز افزايش استدلال بين دانش آموزان پسر گروه آزمايش مؤثر بوده است و تغييرات ايجادشده در کاهش تعارضات والد-نوجوان در مرحله پيگيري نيز ادامه داشت. نتيجه گيري: آموزش مهارت حل مسئله و مديريت خشم در کاهش تعارض والد-نوجوان در بين نوجوانان گروه آزمايش اثربخش بوده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

فرنام، ع. (1397). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارضات والد – نوجوان در بین دانش آموزان پسر. مطالعات روانشناسی تربیتی, 15(29 ), 149-176. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474871



Vancouver : کپی

فرنام علی. اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارضات والد – نوجوان در بین دانش آموزان پسر. مطالعات روانشناسی تربیتی. 1397 [cited 2021April13];15(29 ):149-176. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474871



IEEE : کپی

فرنام، ع.، 1397. اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارضات والد – نوجوان در بین دانش آموزان پسر. مطالعات روانشناسی تربیتی, [online] 15(29 ), pp.149-176. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474871>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 81 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی