برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1397 , دوره  15 , شماره  29 ; از صفحه 37 تا صفحه 72 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه بين نيازهاي اساسي روان شناختي و درگيري تحصيلي با واسطه گري خودکارآمدي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه ساختاري بين نيازهاي اساسي روان شناختي و درگيري تحصيلي با واسطه گري خودکارآمدي انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگي است که در آن روابط بين سه متغير مکنون مورد بررسي قرار گرفت. شرکت کنندگان 330 نفر از دانشجويان دوره کارشناسي دانشگاه شيراز بودند که بر اساس روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و پرسشنامه نيازهاي اساسي روان شناختي (گانيه، 2003)، مقياس ابعاد خودکارآمدي (موريس، 2001) و پرسشنامه درگيري تحصيلي (ريو، 2013) را در محل کلاس هاي عادي خود تکميل کردند. داده ها با استفاده از روش آماري مدل يابي معادلات ساختاري و بکارگيري نرم افزار ايموس مورد تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند که نيازهاي اساسي روان شناختي، به نحو مثبت خودکارآمدي و درگيري تحصيلي را پيش بيني مي کند. خودکارآمدي نيز، اثر مستقيم بر درگيري تحصيلي داشت. همچنين نيازهاي اساسي روان شناختي از طريق خودکارآمدي به عنوان ميانجي گر بر درگيري تحصيلي تاثير غيرمستقيم داشت. نقش واسطه گري خودکارآمدي با استفاده از آزمون بوت استراپ به لحاظ آماري معنادار بود. بر اساس نتايج به دست آمده از اين پژوهش مي توان گفت به منظور افرايش احتمال درگيري تحصيلي دانشجويان، بايد به برآورده شدن نيازهاي اساسي روان شناختي و نيز ارتقاي خودکارآمدي آنها توجه شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اقدامی، ز.، و یوسفی، ف. (1397). رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه گری خودکارآمدی. مطالعات روانشناسی تربیتی, 15(29 ), 37-72. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474862



Vancouver : کپی

اقدامی زهرا، یوسفی فریده. رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه گری خودکارآمدی. مطالعات روانشناسی تربیتی. 1397 [cited 2021August03];15(29 ):37-72. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474862



IEEE : کپی

اقدامی، ز.، یوسفی، ف.، 1397. رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه گری خودکارآمدی. مطالعات روانشناسی تربیتی, [online] 15(29 ), pp.37-72. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474862.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 73 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی