3 SID.ir | تاثير آموزش هاي امدادي مبتني بر روش هاي فراحافظه و فراشناخت بر يادگيري امدادگران جمعيت هلال احمر

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش هاي امدادي مبتني بر روش هاي فراحافظه و فراشناخت بر يادگيري امدادگران جمعيت هلال احمر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 
مقدمه: مساله آموزش يکي از موثرترين عوامل انطباق و سازگاري امدادگران با شرايط متحول دنياي کنوني است. ايجاد دگرگوني در نگرش امدادگران و ايجاد آمادگي در ايشان به منظور افزايش شايستگي هاي کاري براي پذيرش مسئوليت هاي مهم و سنگين در زمان حوادث براي بالابردن سطح کارايي با مساله آموزش ارتباطي تنگاتنگ دارد. بر اين اساس هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش هاي امدادي مبتني بر روش هاي فراحافظه و فراشناخت بر يادگيري امدادگران جمعيت هلال احمر شهرستان بندرگز است. روش: اين پژوهش نيمه آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون-پس آزمون است که جامعه آماري آن شامل 100 امدادگر جمعيت هلال احمر شهرستان بندرگز در بازه زماني ثبت نام در سال 1396 است که با روش نمونه گيري غيراحتمالي، 40 نفر (20 نفر گروه آزمايش و 20 نفر گروه کنترل) به عنوان حجم نمونه از نوع هدفمند انتخاب شدند. امدادگران گروه کنترل، امداد و کمک هاي اوليه را طبق روال گذشته طي 5 جلسه آموزش ديدند، اما گروه آزمايش، اين دوره را طبق روش هاي مبتني بر فراشناخت و فراحافظه آموزش ديدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از کتاب اصول کمک هاي اوليه و احياي دکترايوبيان و دکترپورحيدري (1389) استفاده و سپس داده ها در دو بخش آمار توصيفي همچون فراواني، ميانگين و انحراف استاندارد و نيز آمار استنباطي همچون تحليل کوواريانس تجزيه و تحليل شدند. يافته ها: نتايج نشان داد که بر حسب عضويت گروهي (آزمايش و کنترل) در مرحله پس آزمون در سطح آلفاي 5/0 (05/0>p) بين ميانگين ها تفاوت معنادار وجود دارد. ميزان تاثير اين مداخله در پس آزمون 23 درصد است. بنابراين مي توان نتيجه گرفت که آموزش هاي امدادي مبتني بر راهبردهاي فراشناخت و فراحافظه (آزمايش و کنترل) بر يادگيري امدادگران تاثير معناداري داشته است. توان آماري 603/0 حاکي از دقت آماري است. نتيجه گيري: نتايج حاکي از آن است که آموزش هاي امدادي مبتني بر راهبردهاي فراشناخت و فراحافظه باعث افزايش يادگيري در گروه آزمايش است. بنابراين مي توان گفت آموزش هاي امدادي مبتني بر راهبردهاي فراشناخت و فراحافظه بر يادگيري موثر است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 87
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی