برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کاوش عناصر برنامه درسي تربيت شهروند جهاني در دوره ابتدايي نظام آموزشي ايران: يک مطالعة کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی، و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ایران
 
چکیده: 
هدف اصلي اين پژوهش شناسايي عناصر اصلي برنامه درسي تربيت شهروند جهاني در دوره ابتدايي نظام آموزشي ايران است. روش پژوهش در اين مطالعه، روش کيفي و از نوع پديدارشناسي است. جامعة آماري اين پژوهش شامل معلمان، متخصصان و اساتيد صاحب نظر در زمينة شهروندي جهاني بودند که به صورت هدفمند و از روش گلوله برفي انتخاب شدند. انتخاب افراد نمونه تا اشباع نظري داده ها ادامه پيدا کرد. درمجموع با 34 نفر که شامل 18 معلم و 16 متخصص و عضو هيئت علمي دانشگاه بودند، مصاحبه به عمل آمد. به منظور تحليل داده هاي حاصل از مصاحبه از روش کيفي گرانهيم و لوندمن استفاده شد. داده ها از طريق مصاحبه هاي نيمه ساختارمند در طي مراحل کدگذاري مورد تحليل قرار گرفت که در قالب 9 مقوله کلي شامل: ضرورت و نياز؛ اهداف؛ محتوا؛ روش هاي ياددهي-يادگيري؛ نقش معلم؛ ارزشيابي؛ مواد و منابع؛ فضا و زمان ارائه شده اند. همچنين براي تأمين روايي و پايايي از روش لينکلن و گوبا با استفاده از چهار معيار موثق بودن و اعتبار، انتقال پذيري، اطمينان پذيري و تأييدپذيري جهت ارزيابي، استفاده شد. در پايان نيز کاربرد روش فبک در تربيت شهروند جهاني بررسي و نهايتاً پيشنهاداتي در راستاي توسعه برنامه ارائه شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پورسلیم، ع.، و عارفی، م.، و فتحی واجارگاه، ک. (1398). کاوش عناصر برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران: یک مطالعة کیفی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 16(33 (پیاپی 60) ), 36-54. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474452



Vancouver : کپی

پورسلیم عباس، عارفی محبوبه، فتحی واجارگاه کوروش. کاوش عناصر برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران: یک مطالعة کیفی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1398 [cited 2021August05];16(33 (پیاپی 60) ):36-54. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474452



IEEE : کپی

پورسلیم، ع.، عارفی، م.، فتحی واجارگاه، ک.، 1398. کاوش عناصر برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران: یک مطالعة کیفی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 16(33 (پیاپی 60) ), pp.36-54. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474452.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 188 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی