5 SID.ir | تحليل محتواي برنامه درسي مطالعات اجتماعي دورة ابتدايي از نظر ميزان توجه به آموزش حقوق کودک
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تحليل محتواي برنامه درسي مطالعات اجتماعي دورة ابتدايي از نظر ميزان توجه به آموزش حقوق کودک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان توجه به آموزش بين رشته اي حقوق کودک در برنامه درسي مطالعات اجتماعي دورة ابتدايي کشور ايران انجام گرفته است. در اين پژوهش از روش کيفي جهت مشخص نمودن مؤلفه ها و ويژگي هاي آموزش حقوق کودک و از روش تحليل محتوا به منظور بررسي و تحليل برنامه درسي مطالعات اجتماعي دورة ابتدايي استفاده شده است. جامعة آماري آن در بخش تحليل محتوا، برنامه درسي مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي کشور بود که از اين جامعه، برنامه درسي مطالعات اجتماعي پايه هاي سوم، چهارم، پنجم و ششم در سال 1395-1394 به روش هدفمند انتخاب شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات، سياهه تحليل اهداف، سياهه تحليل محتواي کتب درسي و سياهه تحليل محتواي کتب راهنماي معلم بود که پس از مطالعة مباني نظري و بسترهاي قانوني، طرح پيشنهادي تهيه و تدوين شد و روايي آن توسط تعدادي از متخصصان علوم تربيتي و حقوق و کارشناسان مربوطه تعيين گرديد. در اين پژوهش از روش آنتروپي شانون براي تجزيه وتحليل داده ها و مقايسه ضرايب آن ها استفاده شد و واحد تحليل، جملات مندرج در متن کتب درسي، متن اهداف مصوب و متن راهنماي معلم بوده است. يافته هاي پژوهش نشان داد که در برنامه درسي مطالعات اجتماعي دورة ابتدايي در بخش اهداف بيشترين ضريب اهميت مربوط به مؤلفه حقوق آموزشي (274/0) و کمترين ضريب اهميت مربوط به حقوق بهداشتي (0) و دادرسي (0)، در بخش کتاب هاي درسي بيشترين ضريب اهميت مربوط به مؤلفه حقوق بهداشتي (205/0) و کمترين ضريب اهميت مربوط به حقوق دادرسي (15/0) و در بخش راهنماي معلم بيشترين ضريب اهميت مربوط به مؤلفه حمايت هاي خاص (243/0) و کمترين ضريب اهميت مربوط به حقوق دادرسي (0) است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 103
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی