برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1398 , دوره  10 , شماره  36 ; از صفحه 63 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

پتانسيل يابي معابر مستعد جهت احداث ايستگاه هاي اتوبوس شهري با استفاده از شبکه عصبي پرسپترون چند لايه (MLP) و الگوريتم پس انتشار خطا (نمونه موردي: شهر کرمانشاه)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 
حمل و نقل همواره يکي از مهمترين عوامل اثرگذار بر ساختار شهرها بوده است. اما بويژه در يک سده اخير با گسترش انواع وسايل نقليه موتوري و تغييرات فزاينده جمعيتي به يکي از اصلي ترين مشکلات شهرنشيني بدل گرديده است. با توجه به حجم مسافرت هاي درون شهري در شهر کرمانشاه طراحي ايستگاههاي اتوبوس به صورت استاندارد، از جمله مواردي است که باعث پهلوگيري مناسب اتوبوس در ايستگاه ها، کاهش زمان پياده و سوار شدن کاربران و تاثير منفي کمتر اين سيستم بر تردد ساير وسايل نقليه مي شود. در اين پژوهش از شبکه عصبي پرسپترون براي پيش بيني بهترين مکان ها براي ايستگاه اتوبوس استفاده است. از جمله ساختارهاي مهم شبکه هاي عصبي، پرسپترون چند لايه Multilayer PerceptTron)) با الگوريتم پس انتشار خطا (error back-propagation ) است که براي انجام پژوهش استفاده شده است. داده هاي موثر در مکان يابي ايستگاه هاي اتوبوس شامل 15 لايه: تراکم جمعيت، فاصله از بيمارستان، فاصله از پارکينگ، فاصله از درمانگاه و کلينيک، فاصله از مراکز تجاري-اداري، فاصله از ترمينال، فاصله از رود خانه، فاصله از مراکز آموزشي، فاصله از مراکز نظامي، فاصله از مراکز مذهبي، فاصله از مراکز ورزشي، فاصله از فضاي سبز، فاصله از معابر شهري، فاصله از مراکز صنعتي، فاصله از مراکز گردشگري مي باشند. در ادامه 500 لايه به عنوان نقاط آموزشي شبکه تهيه و تعداد 10 لايه مياني نيز تعيين شد. سپس با اجراي شبکه پهنه هاي مستعد جهت احداث ايستگاه بدست آمدند. در نهايت با مشخص معابر موجود در پهنه هاي مستعد، معابر مستعد جهت احداث ايستگاه مشخص گرديدند. هم چنين مشاهده شد که معابر مستعد در نزديکي نقاط پرتراکم جمعيتي، مرکز شهر، مراکز فرهنگي و تجاري قرار دارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

باقری، م.، و مرادی پور، ش.، و ارگانی، م. (1398). پتانسیل یابی معابر مستعد جهت احداث ایستگاه های اتوبوس شهری با استفاده از شبکه عصبی پرسپترون چند لایه (MLP) و الگوریتم پس انتشار خطا (نمونه موردی: شهر کرمانشاه). پژوهش و برنامه ریزی شهری, 10(36 ), 63-74. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474379



Vancouver : کپی

باقری میلاد، مرادی پور شهاب، ارگانی میثم. پتانسیل یابی معابر مستعد جهت احداث ایستگاه های اتوبوس شهری با استفاده از شبکه عصبی پرسپترون چند لایه (MLP) و الگوریتم پس انتشار خطا (نمونه موردی: شهر کرمانشاه). پژوهش و برنامه ریزی شهری. 1398 [cited 2021December08];10(36 ):63-74. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474379



IEEE : کپی

باقری، م.، مرادی پور، ش.، ارگانی، م.، 1398. پتانسیل یابی معابر مستعد جهت احداث ایستگاه های اتوبوس شهری با استفاده از شبکه عصبی پرسپترون چند لایه (MLP) و الگوریتم پس انتشار خطا (نمونه موردی: شهر کرمانشاه). پژوهش و برنامه ریزی شهری, [online] 10(36 ), pp.63-74. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474379.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 49 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی