برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 659 تا صفحه 672 .
 
عنوان مقاله: 

تأثير ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خريد آن با تحليلي بر تفاوت هاي جنسيتي مشتريان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 
هدف: رنگ ها که يکي از بنيادي ترين اجزاي هر محصول (به خصوص پوشاک) هستند و اثرهاي شايان توجهي بر رفتار مشتريان در خريد دارند. اين اثرها را مي توان از ابعاد گوناگوني بررسي کرد؛ به گونه اي که با تحليل دقيق آن مي توان پوشاکي با رنگ بندي مطلوب و متناسب با نيازهاي رنگي مشتريان توليد کرد. در اين تحقيق و در راستاي رفع شکاف تحقيقاتي در فضاي داخلي، تأثير ابعاد رنگ بر قصد خريد پوشاک بررسي شده و تفاوت موجود ميان نظر زنان و مردان درباره هر يک از ابعاد ياد شده تحليل مي شود. روش: جامعه آماري، مشتريان فروشگاه ستاره شهر شيراز هستند که از ميان آنها 279 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه از نظر روايي (ظاهري/ محتوايي و سازه) و پايايي (آلفاي کرونباخ: 86 درصد، دو نيم کردن: 76 درصد) تأييد شده است. يافته ها: نتايج به دست آمده از تحليل هاي آماري نشان داد که عامل ترجيحات رنگي مشتري بيشترين تأثير را بر قصد خريد پوشاک مشتريان دارد، اما هنجار هاي رنگي بر قصد خريد پوشاک از جانب مشتريان تأثيري ندارد و تنها در مورد بعد هنجارهاي رنگي، تفاوت نظر زنان و مردان مشهود است. از سوي ديگر، بين عوامل فرهنگ، مذهب، توصيه دوستان و علاقه فرد در انتخاب رنگ پوشاک، عامل علاقه فرد بيشترين تأثير را دارد. نتيجه گيري: رنگ ها که يکي از عناصر کم هزينه در توليد محصول پوشاک هستند، در تصميمات خريد مشتري جايگاه مهمي دارند. چنانچه يک رنگ در مقايسه با رنگ هاي ديگر اهميت بيشتري داشته باشد و از سويي مورد علاقه مشتري باشد، در اولويت قرار مي گيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حاجی حسنی، ف.، و صادق پور، ع.، و علوی، س. (1397). تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوت های جنسیتی مشتریان. مدیریت بازرگانی, 10(3 ), 659-672. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474185



Vancouver : کپی

حاجی حسنی فرزانه، صادق پور علی اصغر، علوی سیدمسلم. تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوت های جنسیتی مشتریان. مدیریت بازرگانی. 1397 [cited 2021November29];10(3 ):659-672. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474185



IEEE : کپی

حاجی حسنی، ف.، صادق پور، ع.، علوی، س.، 1397. تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوت های جنسیتی مشتریان. مدیریت بازرگانی, [online] 10(3 ), pp.659-672. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=474185.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 169 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی