برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه بين سلامت رواني و برخي متغيرهاي زمينه اي در دانشجويان دانشگاه لرستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* خرم آباد، خیابان فلک الافلاک، دانشگاه بزرگ لرستان
 
چکیده: 

مقدمه: سلامت رواني يكي از مهم ترين عوامل موثر در رشد و پرورش استعدادهاي دانشجويان محسوب مي شود. مطالعات متعدد حاكي از آن است كه دانشجويان نيز مبتلا به انواع اختلالات و مشكلات عاطفي هستند. هدف از اين مطالعه، مقايسه وضعيت سلامت رواني دانشجويان دانشگاه لرستان در رابطه با برخي متغيرهاي فردي و تحصيلي است.
مواد و روش ها: دراين تحقيق كه يك پژوهش توصيفي بوده است، نمونه آماري تحقيق عبارت بود از تعداد 436 نفردانشجو كه با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي به صورت تصادفي انتخاب شده بودند. براي گردآوري داده هاي مورد نياز يك پرسشنامه حاوي سوالات مربوط به ويژگي هاي جمعيت شناختي و مقياس سلامت رواني
(Mental Health Scale) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور مقايسه ميانگين نمرات سلامت رواني دانشجويان، آزمونt-test  دو گروهي مستقل به كار گرفته شد. داده هاي پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: بررسي نمرات سلامت رواني كسب شده توسط دانشجويان با ميانگين 164.19 (كمي بالاتر از ميانگين پرسشنامه با ميانگين 150) نشان مي دهد كه برخي از آنان سلامت رواني پاييني دارند. يافته هاي پژوهش همچنين روشن ساخت كه دانشجويان پسر نسبت به دختران، 99 درصد
(P<0.01) از سلامت رواني بالاتري برخوردار هستند، سلامت رواني دانشجويان، ارتباطي با بومي و يا غير بومي بودن آنان نداشت و نيز دانشجوياني كه در فعاليت هاي گروهي درون دانشگاه شركت مي كردند نسبت به دانشجوياني كه در اين گونه فعاليت ها شركت نمي كردند از سلامت رواني بالاتري برخوردار بودند(P<0.01)
نتيجه گيري: به طور كلي مي توان گفت كه دانشجويان دانشگاه لرستان از سلامت رواني بالاتري برخوردار نيستند. علاوه بر آن دانشجويان دختر نسبت به پسران آسيب پذيرتر هستند و فعاليت هاي گروهي با برخورداري از سلامت رواني ارتباط دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 146
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی