3 SID.ir | اثربخشي بازي درماني بومي شده بر تعامل والد کودک مادران کودکان پيش دبستاني دچار اختلال کاستي توجه/ فزون کنشي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي بازي درماني بومي شده بر تعامل والد کودک مادران کودکان پيش دبستاني دچار اختلال کاستي توجه/ فزون کنشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد شهرکرد
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير بازي درماني بومي شده بر تعامل والد-کودک، مادران کودکان مبتلا به اختلال کاستي توجه/ فزون کنشي بود. به همين منظور با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي و با توجه به ملاک هاي ورود آزمودني ها به پژوهش، تعداد 26 نفر از مادران کودکان پيش دبستاني مبتلا به اختلال کاستي توجه/ فزون کنشي انتخاب شدند و به شکل تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه قرار گرفتند. گروه آزمايشي در 10 جلسه بازي درماني بومي شده شرکت داده شدند و گروه گواه هيچ گونه آموزشي دريافت نکردند. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه تعامل والد کودک پيانتا (1994)، پرسش نامه وندربيلت (2003) و مصاحبه باليني بود که مورد استفاده قرار گرفت. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون آماري تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر استفاده شد. نتايج نشان داد که بين عملکرد دو گروه آزمايشي و گواه در مرحله پس آزمون و پيگيري تفاوت معني دار آماري وجود داشت (01/0P<). مي توان نتيجه گرفت که مداخلات بازي درماني بومي بر تعامل والد فرزند والدين کودکان پيش دبستاني مبتلا به اختلال کاستي توجه/ فزون کنشي تأثير دارد. به کارگيري اين روش در مداخلات روان شناختي والدين به درمانگران پيشنهاد مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 179
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی