4 SID.ir | تدوين برنامه فرزندپروري مبتني بر تجارب زيسته مادران کودکان با ناتوان هوشي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تدوين برنامه فرزندپروري مبتني بر تجارب زيسته مادران کودکان با ناتوان هوشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهاى خاص، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
ناتواني هوشي يک اختلال عصبي رشدي محسوب مي شود که تأثير بسيار زيادي بر خانواده به خصوص مادران مي گذارد. لذا هدف از اين پژوهش تدوين برنامه فرزندپروري مبتني بر تجارب زيسته مادران کودکان ناتوان هوشي بود. مشارکت کنندگان مادران کودک ناتوان هوشي مقطع ابتدايي استان يزد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و داراي حداقل يک کودک ناتوان هوشي بودند و تمايل به صحبت در مورد تجارب خود را داشته اند، فرايند نمونه گيري و مصاحبه ها تا زمان اشباع (12 مادر) ادامه يافت. رأي تدوين برنامه به شيوه کيفي به کاوش تجارب زيسته مادران با استفاده از مصاحبه ژرف نگر با 12 مادر که داراي کودک ناتواني هوشي بودند پرداخته شد و مضامين اصلي تجربه ها از طريق روش Colaizzi کشف شد. سپس بر اساس مضامين اصلي کشف شده به مطالعه مروري کليه روش هاي فرزندپروري و برنامه هاي مربوطه (که در کتاب ها و مقالات مختلف مطرح شده بودند) پرداخته شد تا جلسات فرزندپروري طراحي شود. در نهايت برنامه فرزندپروري طراحي شده با استفاده از روش گروه هاي کانوني بين مشاوران تخصصي مدارس استثنايي استان يزد مورد بررسي قرار گرفت و ضريب CVR مربوط به هر جلسه محاسبه و در مورد برنامه به اجماع رسيده شد و روايي محتوايي و صوري آن مورد تأييد قرار گرفت. يافته هاي حاصل از تجربيات مادران در زندگي با کودک مبتلا به ناتواني هوشي در 7 مضمون اصلي (تجربه سرزنش، نگراني از آينده، مشکلات رفتاري کودک، اختلال در تعامل، داغ و انزواي اجتماعي، افکار و احساسات منفي و دستاوردهاي مثبت ) و 16 مضمون فرعي که به صورت زيرگروه هاي مضامين اصلي کدبندي شده اند، خلاصه گرديد. سپس برنامه فرزندپروري مبتني بر تجارب زيسته مادران داراي کودک ناتوان هوشي با استفاده از مؤلفه هاي اساسي درمان مبتني بر شفقت و روش فرزندپروري مثبت در 9 جلسه آموزشي تدوين شد. از آنجايي که براي طراحي اين برنامه از تجارب مادران به عنوان مخاطبان اصلي و همچنين مطالعه ي مروري گسترده منابع علمي براي پاسخگويي به نيازهاي آنان استفاده شده است و کليه جلسات آموزشي مورد بررسي و تأييد متخصصان مربوطه قرار گرفته است، به اين نتيجه مي رسيم که برنامه طراحي شده از روايي محتوايي و صوري قابل قبولي برخوردار است و احتمالا مي تواند در جهت پيشرفت کودکان ناتوان هوشي و خانواده هاي آن ها مؤثر و مفيد باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 93
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی