برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1397 , دوره  13 , شماره  49 ; از صفحه 57 تا صفحه 88 .
 
عنوان مقاله: 

نقد رويکرد حاکم بر بخش آموزش زبان هاي خارجي در برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
 
چکیده: 
اين مقاله به بررسي رويکرد زيربنايي حاکم بر بخش هاي مربوط به آموزش زبان هاي خارجي در برنامه درسي ملي ايران مي پردازد. روش بررسي در چارچوب رويکرد روش شناختي «نظريه انتقادي» مي گنجد که هدف از آن آشکار کردن و سپس نقد سويه هاي ايدئولوژيک رويه ها و عملکردهاي تربيتي در نظام هاي رسمي آموزشي است. داده ها از راه مطالعه اسنادي و جستجو در پايگاه هاي اطلاع رساني رسمي به دست آمده اند. نتيجه بررسي حاکي از آن است که بخش هاي مربوط به آموزش زبان هاي خارجي در برنامه درسي ملي به دليل توجه بيشتر به نظريه هاي نوين آموزش زبان داراي نقطه قوت است و از اين رو پيشرفت در آن به چشم مي خورد، اما هم زمان از دو مشکل بنيادين نيز رنج مي برد: 1. قرار داشتن در سپهر ايدئولوژيک اسناد بالادستي؛ به ويژه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، 2. بي توجهي به کسري هنجارمندي موجود در نظريه هاي آموزش زبان که برنامه درسي ملي بر پايه آنها استوار شده است؛ چنان که آن را از وجوه اخلاقي و هنجارين تهي مي سازد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی تقویان، ن. (1397). نقد رویکرد حاکم بر بخش آموزش زبان های خارجی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات برنامه درسی, 13(49 ), 57-88. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=472983



Vancouver : کپی

علی تقویان ناصرالدین. نقد رویکرد حاکم بر بخش آموزش زبان های خارجی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات برنامه درسی. 1397 [cited 2021October24];13(49 ):57-88. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=472983



IEEE : کپی

علی تقویان، ن.، 1397. نقد رویکرد حاکم بر بخش آموزش زبان های خارجی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات برنامه درسی, [online] 13(49 ), pp.57-88. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=472983.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 108 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی