برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل بازنمايي فرهنگ اقتصادي در سينماي ايران؛ مورد مطالعه: پرفروش ترين فيلم هاي سال هاي 86 تا 96

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
 
چکیده: 
سينما پديده اي چندوجهي است و بر فرهنگ عمومي در بخش هاي مختلف مانند فرهنگ سياسي، فرهنگ اجتماعي و. . . تاثير گذار است. يکي از حوزه هايي که کمتر به ارتباط سينما با آن به صورت علمي پرداخته مي شود فرهنگ اقتصادي است. سينما با فرهنگ اقتصادي رابطه اي تگاتنگ دارد. همان طور که به نسبت زيادي متکي به ذائقه سرمايه گذاري اقتصادي در زمينه هاي توليد، عرضه و نمايش مي باشد، خود نيز با بازنمايي مفاهيم مختلف، در ذائقه سازي و تغيير فرهنگ اقتصادي مردم و نخبگان نقش آفريني مي کند. موضوع اين نوشتار بررسي اين بازنماييدر سينماي ايران است. اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سوال است که در يک دهه اخير، بازنماييمفاهيم فرهنگ اقتصادي درسينماي ايران چگونه بوده است و جهت دست يابي به پاسخ آن، 27 فيلم را در سال هاي 86 تا 96با روش تحليل محتواي کيفي مورد بررسي قرار مي دهد. بر اساسيافته هاي اين پژوهش، در مجموع 113 مضمون مربوط به فرهنگ اقتصادي در اين 27 فيلم بازنمايي شده است. چهار مسئله «کسب و کارهاي حرام»، «اشتغال و بيکاري»، «تجمل گرايي» و «وضع اقتصادي بد طبقه متوسط» در ميان مفاهيم بازنمايي شده، به ميزان بيشتري توسط فيلم ها برساخت شده است. بازنمايي مقولات فرهنگ اقتصادي در فيلم ها، بيشتر در راستاي ذائقه سازي منفي از راه هاي مختلف تحقق يافته است. برساخت ضد ارزش ها و ضدهنجارها، بازنمايي پررنگ و پرحجم از مشکلات طبقه متوسط و به رخ کشيدن فرهنگ اقتصادي طبقه مرفه از جمله اين موارد است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

غیاثی، ه.، و برزویی، م.، و رجبی، س. (1397). تحلیل بازنمایی فرهنگ اقتصادی در سینمای ایران؛ مورد مطالعه: پرفروش ترین فیلم های سال های 86 تا 96. مطالعات رسانه ای, 13(1 (پیاپی 40) ), 89-117. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=472908



Vancouver : کپی

غیاثی هادی، برزویی محمدرضا، رجبی سجاد. تحلیل بازنمایی فرهنگ اقتصادی در سینمای ایران؛ مورد مطالعه: پرفروش ترین فیلم های سال های 86 تا 96. مطالعات رسانه ای. 1397 [cited 2021October28];13(1 (پیاپی 40) ):89-117. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=472908



IEEE : کپی

غیاثی، ه.، برزویی، م.، رجبی، س.، 1397. تحلیل بازنمایی فرهنگ اقتصادی در سینمای ایران؛ مورد مطالعه: پرفروش ترین فیلم های سال های 86 تا 96. مطالعات رسانه ای, [online] 13(1 (پیاپی 40) ), pp.89-117. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=472908.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 108 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی