5 SID.ir | نيازسنجي آموزشي زنان روستايي در زمينه دوره هاي تک پودماني مهارتي علمي-کاربردي کشاورزي در استان تهران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نيازسنجي آموزشي زنان روستايي در زمينه دوره هاي تک پودماني مهارتي علمي-کاربردي کشاورزي در استان تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف نيازسنجي آموزشي دوره هاي تک پودماني مهارتي علمي-کاربردي کشاورزي در تعاوني هاي روستايي زنان استان تهران به روش پيمايشي انجام گرفت. تحقيق از نوع توصيفي بود و جامعة آماري آن را اعضاي تعاوني هاي روستايي زنان استان تهران و کارشناسان مربوطه تشکيل دادند. با بهره گيري از جدول کرجسي و مورگان(1970) و روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي با انتساب متناسب تعداد 150 نفر از زنان داراي حداقل مدرک ديپلم عضو تعاوني انتخاب شدند. با توجه به محدوديت تعداد کارشناسان، همه 30 کارشناس در مطالعه شرکت داده شدند. اين پژوهش در دو مرحله انجام گرفت: نخست نيازهاي آموزشي زنان از ديدگاه خودشان با استفاده از پرسش نامه مبتني بر مدل بوريچ مشخص شد که نتايج نشان داد 17 نياز آموزشي بالاترين اولويت را داشتند و سه اولويت اول به ترتيب، رايانه و اينترنت، شيوه هاي نوين بسته بندي و کارآفريني و خوداشتغالي بودند. در مرحلة دوم به منظور تعيين سطح توافق زنان عضو تعاوني و کارشناسان در خصوص نياز هاي آموزشي زنان، از مدل کوادرانت استفاده شد که نتايج نشان داد اکثر نيازهاي آموزشي از ديدگاه زنان و کارشناسان با يکديگر تطابق دارد. به منظور اثربخشي برنامه هاي آموزشي، توجه به ديدگاه زنان روستايي و کارشناسان ترويج امري ضروري و اين مسئله با استفاده از مدل نيازسنجي بوريچ و کوادرانت امکان پذير است. پژوهش حاضر با هدفنيازسنجي آموزشي دوره هاي تک پودماني مهارتي علمي-کاربردي کشاورزي در تعاوني هاي روستايي زنان استان تهران به روش پيمايشي انجام گرفت. تحقيق از نوع توصيفي بود و جامعة آماري آن را اعضاي تعاوني هاي روستايي زنان استان تهران و کارشناسان مربوطه تشکيل دادند. با بهره گيري از جدول کرجسي و مورگان(1970) و روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي با انتساب متناسب تعداد 150 نفر از زنان داراي حداقل مدرک ديپلم عضو تعاوني انتخاب شدند. با توجه به محدوديت تعداد کارشناسان، همه 30 کارشناس در مطالعه شرکت داده شدند. اين پژوهش در دو مرحله انجام گرفت: نخست نيازهاي آموزشي زنان از ديدگاه خودشان با استفاده از پرسش نامه مبتني بر مدل بوريچ مشخص شد که نتايج نشان داد 17 نياز آموزشي بالاترين اولويت را داشتند و سه اولويت اول به ترتيب، رايانه و اينترنت، شيوه هاي نوين بسته بندي و کارآفريني و خوداشتغالي بودند. در مرحلة دوم به منظور تعيين سطح توافق زنان عضو تعاوني و کارشناسان در خصوص نياز هاي آموزشي زنان، از مدل کوادرانت استفاده شد که نتايج نشان داد اکثر نيازهاي آموزشي از ديدگاه زنان و کارشناسان با يکديگر تطابق دارد. به منظور اثربخشي برنامه هاي آموزشي، توجه به ديدگاه زنان روستايي و کارشناسان ترويج امري ضروري و اين مسئله با استفاده از مدل نيازسنجي بوريچ و کوادرانت امکان پذير است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 53
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی