3 SID.ir | اثربخشي آموزش مفاهيم مذهبي بر عزت نفس دانش آموزان دبستاني
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش مفاهيم مذهبي بر عزت نفس دانش آموزان دبستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش مفاهيم معنوي با محوريت مذهب بر عزت نفس دانش آموزان دبستاني با استفاده از طرح تجربي تک موردي با پيگيري يک ماهه صورت گرفت. پس از نمونه گيري در دسترس از جامعه، سه نفر از دانش آموزان دختر پايه ي سوم دبستان که عزت نفس ضعيف يا متوسط داشتند، به شيوه ي هدفمند انتخاب و مداخلات معنوي را به مدت 13جلسه دريافت کردند. به منظور جمع آوري داده ها از پرسشنامه ي عزت نفس آليس پوپ (1989) استفاده شد و داده ها به روش تحليل نگاره اي و تعيين درصد بهبودي مورد تحليل قرار گرفتند. در پايان مداخلات، نتايج حاصل از درصد بهبودي هر سه مراجع نشان دهنده ي افزايش معنادار نمرات آن ها در بُعد عزت نفس اجتماعي و عمومي بود. نمرات شرکت کنندگان به ترتيب در سه بُعد عزت نفس جسمي، تحصيلي و خانوادگي نيز پس از مداخلات افزايش يافت که نشان دهنده ي تأثير مثبت آموزش معنويت محور است. به دليل مقاومت بيشتر اين ابعاد نسبت به آموزش، با افزايش طول مدت مداخلات و درگير کردن خانواده و مدرسه در فرايند مداخله، رشد باليني معنادار در اين ابعاد ايجاد خواهد شد. براساس نتايج مي توان گفت، آموزش مفاهيم معنوي با محوريت مذهب بر ابعاد مختلف عزت نفس تأثير گذار بوده و عزت نفس اجتماعي و عمومي شرکت کنندگان را به صورت معناداري افزايش داده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 120
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی