برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1396 , دوره  11 , شماره  39 ; از صفحه 7 تا صفحه 17 .
 
عنوان مقاله: 

تبيين رويکرد پژوهش محوري در آموزش و تحليل محتواي کتب مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفه هاي پژوهش محوري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر تبيين رويکرد پژوهش محوري در آموزش جهت استخراج مؤلفه هاي آن و تحليل محتواي کتب مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي (سوم تا ششم) در سال تحصيلي 96-1395 بود که به روش کيفي و کمي در دو فاز انجام شد. ابتدا در فاز اول به بررسي مباني نظري مشتمل بر مرور ادبيات پژوهش، ديدگاه هاي انديشمندان اين حوزه و پيشينه تجربي پژوهش و در فاز دوم به تحليل کتب مطالعات اجتماعي پرداخته شده است. در فاز اول ابزار گردآوري داده ها کاربرگ هاي تحليل محتوا براي استخراج مؤلفه هاي مباني نظري و در فاز دوم تحليل محتواي (پديده در متن) کمي براي تحليل کتب مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي بر اساس مؤلفه هاي استخراجي فاز اول است. نتايج پژوهش در فاز اول نشان داد مؤلفه هاي استخراجي شامل تفکر انتقادي، حل مسئله، مسئوليت پذيري، مشارکت و تشريک مساعي، تفکر خلاق، فراشناخت، خود تنظيمي، پرسشگري، سعه ي صدر، انعطاف پذيري، استدلال، کنجکاوي، مهارت هاي ارتباطي، تعاون و همکاري است و در فاز دوم، در کتاب مطالعات اجتماعي پايه سوم درمجموع 36 مورد، پايه چهارم 37 مورد، پايه پنجم 27 مورد و پايه ششم 54 مورد مؤلفه هاي پژوهش محوري را دارند؛ بنابراين مي توان نتيجه گرفت که کتب مذکور بر اساس رويکرد پژوهش آن طور که بايدوشايد به اين امر نپرداخته اند و پيشنهاد مي گردد تجديدنظر اساسي در تدوين محتواي کتاب هاي مذکور صورت گيرد تا زمينه پرورش تفکر پژوهشي و استفاده از رويکرد نوين پژوهش محوري در آموزش پرورش دوره ابتدايي فراهم گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قاضی اردکانی، ر.، و ملکی، ح.، و صادقی، ع.، و درتاج، ف. (1396). تبیین رویکرد پژوهش محوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفه های پژوهش محوری. پژوهش در نظام های آموزشی, 11(39 ), 7-17. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469812



Vancouver : کپی

قاضی اردکانی راحله، ملکی حسن، صادقی علیرضا، درتاج فریبرز. تبیین رویکرد پژوهش محوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفه های پژوهش محوری. پژوهش در نظام های آموزشی. 1396 [cited 2021July30];11(39 ):7-17. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469812



IEEE : کپی

قاضی اردکانی، ر.، ملکی، ح.، صادقی، ع.، درتاج، ف.، 1396. تبیین رویکرد پژوهش محوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفه های پژوهش محوری. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 11(39 ), pp.7-17. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469812.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 358 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی