5 SID.ir | بررسي مضامين تعليمي در سفرنامه هاي ناصرخسرو، نزاري قُهستاني، خسي در ميقات جلال آل احمد
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي مضامين تعليمي در سفرنامه هاي ناصرخسرو، نزاري قُهستاني، خسي در ميقات جلال آل احمد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
درون مايه و هدف اصلي سفرنامه ها انتقال تجربيات، ديده ها و شنيده هاي نويسنده است. نويسندگان کوشيده اند تفاوت هاي فرهنگي و مظاهر مختلف تمدن هاي هر ملت را در آثار خود نشان دهند. هرچند هدف آن ها بازتاب آموزه هاي اخلاقي و ايجاد اثري تعليمي نيست، در پويش ناشناخته ها، عادات و اخلاق مردم را انعکاس مي دهند. هدف مقاله ي حاضر يافتن آموزه هاي تعليمي در سفرنامه هايي چون سفرنامه ي ناصرخسرو، اولين سفرنامه ي منثور نوشته شده در قرن پنجم، سفرنامه ي نزاري قهستاني از اولين سفرنامه هاي منظوم که اواخر قرن هفتم در قالب مثنوي سروده شد و بيشتر اثري تعليمي است تا سفرنامه اي، و خسي در ميقات جلال آل احمد، به عنوان نمونه اي از سفرنامه هاي معاصر، انتخاب شد که مشحون از نکات اخلاقي اجتماعي است. مباني اخلاقي و اندرزي هر سه ي آن ها برجسته گرديد. معيار گزينش اين سه اثر آن بوده است که توجه خوانندگان به همه ي انواع سفرنامه ها جلب شود؛ زيرا غالب تصور بر آن است که سفرنامه ها فقط به شکل نثر نگارش يافته اند. نکته ي ديگر آنکه بزرگاني که به دليل آثاري خاص مشهورند، اثرهايي هم دارند که مي تواند در ديگر انواع ادبي بدرخشد. مهم ترين هدف، يافتن و معرفي اديباني است که آثار سفرنامه اي دارند. نتيجه ي پژوهش نشان مي دهد تاکنون بخش بسياري از سفرنامه ها از منظر ادب تعليمي ناديده گرفته شده اند. به طور کلي، اين آثار مصاديقي از ادبيات تعليمي به شمار مي روند. دستاورد بعدي آنکه ناصرخسرو بيشتر بر نکات اخلاقي در اجتماع تأکيد دارد و نزاري بر رعايت اخلاق فردي؛ اما آل احمد اصلاح عقايد مذهبي را موجب تغيير در رفتار مي داند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 96
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی