نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي برنامه هاي آموزش معماري دوره ي کارشناسي در ايران از منظر توجه به مؤلفه هاي فرهنگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
حرفه ي معماري و به تبع آن آموزش معماري فرايندي است که به شدت متأثر از عوامل فرهنگي، تاريخي، جغرافيايي و اجتماعي هر سرزمين است. يکي از مهم ترين اهداف آموزش معماري، بايد پرورش معماراني باشد که بتوانند بر پايه ي شناخت ويژگي هاي فرهنگي سرزمين خود، به امر معماري در ايران بپردازند. بنابراين اين پرسش مطرح است که آيا نظام آموزش معماري در ايران، معمارانِ جوان را براي حل مسائلِ بومي منطقه اي شان و طراحي هوشمندانه در بستر فرهنگي سرزمينشان آماده مي کند؟ در اين مقاله براي ارزيابي آموزش معماري از منظر توجه به مؤلفه هاي فرهنگي، از روش تحليل محتوا استفاده شده است. بنابراين، نخست فرهنگ به طور عام تعريف شده و سه مولفه ي اصلي آن در قالب جهان بيني و باورها، جغرافيا و تاريخ تببين شده اند. سپس موضوعات مؤثر بر معماري در هريک از اين سه حوزه، به روش دلفي مشخص شده اند. در بخش دوم با تکيه بر مؤلفه ها و موضوعات تعيين شده، برنامه ي آموزش فعلي معماري در کشور ارزيابي شده است. در اين ارزيابي سه برنامه ي آموزشي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي، برنامه هاي بازنگري شده ي دانشگاه شهيدبهشتي و تهران بررسي شده است تا ميزان توجه به مؤلفه هاي فرهنگي در اهداف و متن طرح دروس اين برنامه ها در چهار حوزه ي کلي دروس طراحي معماري، دروس تاريخ و مباني نظري، دروس فن ساختمان و در نهايت دروس اختياري ارزيابي شود. نتايج حاصل از اين بررسي نشان مي دهد که ميزان توجه به موضوعات سه حوزه ي جهان بيني، تاريخ و جغرافيا در طرح دروس مختلف سه برنامه ي بررسي شده همسان نيست و در محتواي مصوب براي دروس آموزش معماري، به اندازه ي کافي از ظرفيت هاي هر حوزه براي توجه به مؤلفه هاي فرهنگ استفاده نشده است. به عبارتي هريک از سه حوزه ي اصلي دروس آموزش معماري ظرفيت مناسبي براي پرداختن به مؤلفه هاي فرهنگي حوزه ي تاريخ، جغرافيا و جهان بيني فراهم مي کند که لازم است در تدوين طرح درس ها به طور مشخص به آن ها اشاره شود. بازنگري برنامه هاي آموزش معماري با رويکرد تحليل محتوا و تدوين دروس جديد فرصت مناسبي براي جبران کمبودهاي موجود در آموزش معماري منطبق با بستر فرهنگي ايجاد مي کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

غریب پور، ا.، و توتونچی مقدم، م. (1395). ارزیابی برنامه های آموزش معماری دوره ی کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی. مطالعات معماری ایران, 5(10 ), 141-160. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469578



Vancouver : کپی

غریب پور افرا، توتونچی مقدم مارال. ارزیابی برنامه های آموزش معماری دوره ی کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی. مطالعات معماری ایران. 1395 [cited 2022June27];5(10 ):141-160. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469578



IEEE : کپی

غریب پور، ا.، توتونچی مقدم، م.، 1395. ارزیابی برنامه های آموزش معماری دوره ی کارشناسی در ایران از منظر توجه به مؤلفه های فرهنگی. مطالعات معماری ایران, [online] 5(10 ), pp.141-160. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469578.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 162 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی