5 SID.ir | بررسي تاثير برنامه آموزشي کاهش کمردرد بر ميزان کيفيت زندگي کارکنان شبکه بهداشت لامرد
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير برنامه آموزشي کاهش کمردرد بر ميزان کيفيت زندگي کارکنان شبکه بهداشت لامرد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد لامرد، لامرد، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: از شايع ترين و پر هزينه ترين بيماري هاي شغلي کمردرد مي باشد. در زمينه کاهش کمردرد، برنامه هاي متعددي وجود دارند که مي توانند از شدت کمردرد بکاهند. برنامه هاي آموزشي کاهش کمردرد يک برنامه کوتاه مدت مي باشد و از برنامه هاي آموزشي، ارزشيابي و بهبود مهارت ها تشکيل شده است. هدف از اين مطالعه بررسي تاثير اين برنامه بر روي کيفيت زندگي کارکنان مبتلا به کمردرد در شبکه بهداشت لامرد است. روش کار: اين مطالعه از نوع مداخله آموزشي است که 32 نفر از کارکنان مبتلا به کمردرد مزمن در گروه مداخله و 29 نفر از کارکنان در گروه کنترل شرکت داشتند. کارکنان گروه کنترل هيچگونه آموزشي دريافت نکردند و از طرفي گروه مداخله تحت آموزش برنامه اي مدون به عنوان مداخله قرار گرفتند. جمع آوري داده هاي مربوط به کيفيت زندگي اين بيماران در ابتداي مطالعه و پس از 6 ماه توسط پرسشنامه SF-36 انجام شد. به منظور مقايسه کيفيت زندگي بين دو گروه از آزمون هاي آناليز واريانس با اندازه هاي تکراري و نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده گرديد. يافته ها: اين مطالعه نشان داد برنامه آموزشي-بهداشتي کاهش کمردرد يک درمان موثر در بهبود کيفيت زندگي کارکنان مبتلا به کمردرد مي باشد. کارکناني که تحت درمان با اين برنامه قرار گرفتند در شاخص هاي "وضعيت جسماني"، "عملکرد فيزيکي" و "سلامت عمومي" نمره بالاتري داشتند که اين مطلب نشان دهنده کيفيت زندگي بالاتر بيماران از نظر اين آيتم ها در گروه مداخله بود. در ساير شاخص ها اختلاف معناداري بين دو گروه مشاهده نشد. نتيجه گيري: با توجه به شيوع بالاي کمردرد در کارکنان بخش بهداشت و درمان، برنامه هاي آموزشي کاهش کمردرد به عنوان يک مداخله مفيد جهت کاهش کمردرد مي تواند کيفيت زندگي کارکنان مبتلا به کمردرد مزمن را افزايش دهد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 105
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی