نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي معماري مدارس ارامنه و ميسيونرهاي فرانسوي شهراصفهان در دوره معاصر از منظر تحولات تاريخي و سبکي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه معماری، دانشگاه هنر تهران
 
چکیده: 
آموزش و پرورش، تحصيل و ترويج آن در ميان اقليت هاي مذهبي، بخصوص ارامنه دردوران معاصر بسيار مورد توجه بوده است. بدليل موقعيت جغرافيايي و ويژگي هاي منحصر بفرداصفهان از يکسو و وجود منطقه جلفا و حضور ارامنه و ساير اقليت هاي مذهبي از سوي ديگر، اين شهر همواره کانون توجه دولت هاي غربي و اقليت هاي مذهبي خارج از ايران گشته است. اهميت بررسي اين پژوهش از آن جهت است که سرآغاز تحولات آموزش و پرورش و شکل گيري مدارس به شيوه نوين دوره معاصردر شهر اصفهان، ريشه در تاسيس مدارس ارامنه وساير مسيحياناين شهر و پيشي گرفتن آن ها در اين مقوله نسبت به مسلمانان دارد. هدف از اين پژوهش، بررسي تطبيقي معماري نمونه هايي از مدارس ارامنه جلفاي اصفهان با مدارس ميسيونرهاي فرانسوي دراين شهرمي باشد. روش پژوهش اين مقاله به صورت توصيفي-تحليلي-تطبيقي است. نتايج حاصل از اين پژوهش به دو بخش کلي تقسيم مي شود. بخش اول در ارتباط با تحولات تاريخي است که منجر به ايجاد يا احداث مدارس شده است. که خود به دو دسته تقسيم مي شود: دسته اول عوامل صورت گرفته يا اشخاصي که در ايجاد و شکل گيري مدارس نوين ارامنه جلفا نقش داشته اند که از اين ميان ميتوان به نقش کليساها، شکل گيري دوره رنسانس در اروپا، ارتباط ارامنه داخل کشور ايران با کشورهاي اروپا و شرق آسيا از طريق فعاليت هاي اقتصادي و حمايت مالي ارامنه داخل و خارج کشور اشاره نمود. دسته دوم عواملي که به ايجاد و احداث مدارس توسط ميسيونرهاي غربي(فرانسه) مربوط ميشود که دراين ميان سياست دولت فرانسه بمنظور گسترش نفوذ خود در ايران از طريق فرهنگي وتبليغ آموزه هاي ديني از اهم عوامل است. بخش دوم در ارتباط با سبک شناسي معماري مدارس معاصر اقليت هاي مذهبي در شهر اصفهان مي باشد که سبک معماري در اين بناها عمدتا بصورت تلفيقي از معماري کلاسيک سنتي ايران و معماري کلاسيک غربي مشاهده مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کاراحمدی، م.، و کیانی، م.، و قاسمی سیچانی، م. (1397). بررسی تطبیقی معماری مدارس ارامنه و میسیونرهای فرانسوی شهراصفهان در دوره معاصر از منظر تحولات تاریخی و سبکی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی), 8(15 ), 137-154. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468867



Vancouver : کپی

کاراحمدی مهران، کیانی مصطفی، قاسمی سیچانی مریم. بررسی تطبیقی معماری مدارس ارامنه و میسیونرهای فرانسوی شهراصفهان در دوره معاصر از منظر تحولات تاریخی و سبکی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی). 1397 [cited 2022May22];8(15 ):137-154. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468867



IEEE : کپی

کاراحمدی، م.، کیانی، م.، قاسمی سیچانی، م.، 1397. بررسی تطبیقی معماری مدارس ارامنه و میسیونرهای فرانسوی شهراصفهان در دوره معاصر از منظر تحولات تاریخی و سبکی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی), [online] 8(15 ), pp.137-154. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468867.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 263 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی