برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

توسعه جنسيتي در دوره پهلوي اول با تأکيد بر فرصت هاي تحصيلي زنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تبریز، گروه تاریخ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی
 
چکیده: 
پژوهش حاضر در پاسخ به اين ابهام است که توسعه جنسيتي زنان در بعد آموزش و پرورش در دوره پهلوي اول تا چه حد تحقق يافت؟ چارچوب نظري مفهوم کليدي توسعه جنسيتي يعني برابري جنسيتي است که عبارت از بهره مندي برابر و بدون جهت گيري جنسيتي زنان و مردان ازحقوق، فرصت ها، خدمات، منابع و پاداش هاست. برابري جنسيتي اساس توسعه جنسيتي است چرا که با توانمندسازي زنان در سه بعد آموزش و پرورش، بهداشت و استانداردهاي زندگي سروکار دارد. توسعه جنسيتي افزايش مشارکت و توانمندي زنان است که خود هدف و نتيجه توسعه محسوب مي شود. براين اساس توسعه جنسيتي نمايان گر تصويري واقعي از توسعه است. يک شاخص برابري جنسيتي فرصت هاي تحصيلي است. در دوره مورد بحث نگرش جنسيتي حاکم برنظام آموزشي که از حمايت نگرشي جامعه نيز برخوردار بود موجب تحکيم مدل نان آوري مردانه و فرودستي زنان مي شد. نظام آموزشي با نهادي کردن نقش هاي جنسيتي و ترويج آنها از طريق تفکيک جنسيتي دروس سدّ راه افزايش توانمندي زنان بود. اين امرموجب کاهش فرصت هاي شغلي زنان به مشاغل با موقعيت و دستمزد پايين همچون پرستاري، مامايي و آموزگاري براي زنان شد که انعکاس نقش هاي جنسيتي سنتي زنان بود و کليشه هاي جنسيتي مرسوم در زمينه تقسيم جنسيتي کار را کمتر به چالش مي کشيد و اين با جامعه کشاورزي ايران تناسب داشت. به اين ترتيب جامعه نيز از مشارکت فعالانه اقتصادي آنها درمسير توسعه محروم ماند. گردآوري اطلاعات به شيوه اسنادي – کتابخانه اي و شيوه تاليف مقاله، تحليلي-تبييني است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 143
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی